Boxinsider werd ontwikkeld om de haven efficiënter te maken. Erik van de Kamp, Product Lead Digital Business Solutions bij het Havenbedrijf, werkt aan de ontwikkeling van het product en is een van de bedenkers: ‘Het doel is om het voor verladers en expediteurs gemakkelijker te maken om hun containers te volgen. We zien hier duidelijk een behoefte aan, zo blijkt ook uit het feit dat na de lancering ruim 160 bedrijven hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn. Dat is boven verwachting.’

Inmiddels worden wekelijks een paar honderd tot duizend containers gevolgd, afhankelijk van het aantal gebruikers. Boxinsider maakt een eind aan de bestaande praktijk, waarin verladers en andere belanghebbenden zelf handmatig allerlei sites langs moeten om informatie bij elkaar te verzamelen.

Het is met Boxinsider simpeler om verwachte en werkelijke aankomst- en vertrektijden van schepen te weten te komen en te volgen wanneer containers worden overgeslagen en de terminal verlaten. De informatie staat nu bij elkaar verzameld, dat scheelt een hoop tijd. Zodra een container de terminal verlaat, krijgt de gebruiker een gate-out notificatie.

Vervolgplanning

Als er tijdens het transport iets verandert, heeft dit vaak gevolgen voor de vervolgplanning van de lading in de container, bijvoorbeeld voor het leveren aan een supermarkt of een fabrieksproces. Daarom willen bedrijven zo snel mogelijk geïnformeerd worden over de laatste status van de container en eventuele vertragingen. De applicatie geeft daarom ook pushnotificaties zodat de gebruiker proactief geïnformeerd wordt.

Van de Kamp: ‘In de huidige werkwijze moet je de informatie gaan halen, oftewel telkens opnieuw websites controleren of er al iets gewijzigd is. Dan loop je eigenlijk telkens achter de feiten aan. Bedrijven willen het liefst dat de informatie naar ze toe komt, zodat ze het direct weten als een container gelost is of een schip vertraagd is. Dan kunnen ze sneller anticiperen. Dat komt ten goede aan het hele proces.’

Boxinsider gebruikt de ETA en ETD van schepen zoals de terminals die doorgeven. Voor de ATA en ATD wordt onder meer data van terminals, de havenmeester en uit openbare bronnen gebruikt. Gebruikers kunnen zelf hun containers uploaden in het systeem en krijgen zowel een overzicht per container als een overzicht van de schepen waarop de containers staan.

Data

Begin dit jaar is het Havenbedrijf in gesprek gegaan met bedrijven die data hebben over containers, zoals containerterminals, of ze die data beschikbaar wilden stellen. Ook is er overleg geweest met de beoogde doelgroep: verladers en expediteurs.

‘Van die laatste groep wilden we vooral weten wat ze exact zochten en wat er beter zou gaan als we Boxinsider zouden ontwikkelen’, legt Van de Kamp uit. In maart kwam een eerste versie uit. Op basis van feedback die de gebruikers daarop gaven, is Boxinsider verder ontwikkeld en zijn meer terminals toegevoegd.

‘We zijn klein gestart, waarna we de app zijn gaan opschalen zodat er meer partijen gebruik van kunnen maken’, vertelt Van de Kamp. ‘Dit systeem wordt steeds completer als track-and-tracesysteem. Op termijn kan men ook import- en exportcontainers volgen. Enkele empty depots en diverse inlandterminals gaan ook hun data delen, wat ons een goede basis geeft om containers ook per spoor en barge te traceren.’

Tracken en tracen

Om de container volledig te kunnen tracken en tracen, zijn sensoren nodig. ‘Met sensoren kun je de locatie van de container voortdurend volgen en ook allerlei andere informatie over de omstandigheden in en rondom de container meten’, legt Van de Kamp uit.

‘Als Havenbedrijf zijn we hier bijvoorbeeld momenteel volop mee aan het experimenteren met Container 42: bomvol meetapparatuur brengt deze slimme container nieuwe data in beeld. Denk niet alleen aan de verplaatsing van de container, maar ook aan allerlei zaken die van belang zijn voor bepaalde producten, zoals de temperatuur, luchtvochtigheid en andere bewegingen.’

Voor bepaalde producten, zoals medicijnen, is het bijhouden van alle variabelen noodzakelijk om het product in goede staat op het eindpunt te krijgen. Dat geeft ook de mogelijkheid om in te grijpen als er iets niet goed gaat of niet goed dreigt te gaan. Uiteindelijk verwacht het Havenbedrijf dat het meeste voordeel kan worden behaald door het combineren van sensor-data en die van bedrijven die bij het logistieke proces betrokken zijn.

Onze klanten willen het liefst alles weten van de container

Op dit moment is data beschikbaar van het leeuwendeel van de terminals in Rotterdam en ook van een fors aantal inlandterminals in Nederland en daarbuiten. Een compleet aanbod van alle terminals in Europa die verbonden zijn met Rotterdam is zeker wenselijk, aldus het Havenbedrijf. Het volgende doel van Boxinsider is om meer en meer data te verkrijgen en nog verder uit te breiden.

‘Onze klanten willen het liefst alles weten van de container: vanaf het moment dat deze vertrekt vanuit het Verre Oosten of Zuid-Amerika totdat die bij hen op de stoep staat en de container weer leeg ingeleverd wordt. Om dat te realiseren zijn we met allerlei bedrijven in de Rotterdamse haven, in het achterland en wereldwijd in gesprek om te kijken hoe we partnerships kunnen sluiten, die ervoor zorgen dat de gebruiker een completer en betrouwbaarder product heeft’, legt Van de Kamp uit. Daarvoor is het verzamelen van veel data nodig, maar zolang het voor alle partijen die bij het project betrokken zijn, duidelijk is dat iedereen daar voordeel bij heeft, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.