De haven in het zuidwesten van het land vervult een belangrijke regionale functie, met een nadruk op export. Opvallend daarbij is dat Port of Gothenburg een van de weinige havens is waar spoor de dominante modaliteit is. Zo werd vorig jaar maar liefst 59% van de goederen aangevoerd via treinen. Een percentage waar veel havens met duurzame ambities met jaloezie naar zullen kijken.

Dit jaar is dat percentage volgens het havenbedrijf zelfs verder gegroeid, onder meer door recente investeringen. Zo is vorig jaar de Arken Combi Terminal geopend, met een oppervlakte van 65.000 vierkante meter. Ook is de Svea Terminal op komst. Deze moet in de zomer van 2020 opengaan en is deels overdekt, om beschutting te bieden tegen het soms gure Zweedse weer.

De terminal heeft volgens de haven de grootste ‘opslagtent’ ter wereld, met een oppervlakte van 21.600 vierkante meter, wat ongeveer de helft is van de totale oppervlakte van de terminal. Naar verwachting wordt er jaarlijks tussen de 60 en 100.000 teu afgehandeld. De terminal krijgt vijf sporen voor goederentreinen, waarvan er eentje het overdekte deel in gaat. Mimab, dat al decennia actief is in de haven, wordt de komende drie jaar de uitbater van de nieuwe overslagfaciliteit. Er is een optie overeengekomen voor nog eens twee jaar.

Grootste uitbreiding

De grootste uitbreiding staat echter voor 2025 op de planning. Dan moet een nieuwe terminal in gebruik worden genomen van 220.000 vierkante meter. Het is de grootste investering in de Zweedse haven van de laatste veertig jaar. De bouwwerkzaamheden voor de nieuwe terminal, die zowel container- als ro/ro-lading kan afhandelen, zijn inmiddels begonnen.

‘Eindelijk kunnen we starten met de grootste uitbreiding sinds de jaren zeventig’, zei toenmalig topman Magnus Karestedt toen vorig jaar de eerste paal de grond in ging. ‘De terminal is een essentieel onderdeel van de langetermijn-expansie van de haven en het versterkt de positie van Gotenburg als de logistieke hoofdstad van de Noordelijke regio.’ Inmiddels is Karestedt vervangen door Elvir Dzanic, een dertiger die is geboren in de Zweedse havenstad. Hij kwam in juni over van Ceva Logistics.

Verdieping

Alsof de uitbreidingen allemaal nog niet genoeg zijn, wordt ook nog eens de vaargeul verdiept, wat volgens Dzanic de belangrijkste opdracht voor de komende jaren is. ‘Een diepere vaargeul is cruciaal voor de haven en de bedrijven zullen ervan profiteren’, licht hij toe.

Momenteel is de maximaal mogelijke diepgang in de haven 13,5 meter. Als de baggerwerkzaamheden zijn afgerond, moet dit maximum zijn vergroot naar 16 meter. Dit moet de haven toegankelijk maken voor de grootste klasse schepen, zoals container carriers, die steeds vaker een capaciteit kennen van 20.000 teu of meer. De Zweedse overheid draagt 5 miljard kronen (110 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers) bij aan de verdieping. Bovendien besloot de regering in Stockholm om de komende jaren in totaal maar liefst 700 miljard kronen (65,4 miljard euro) te investeren in ’s lands infrastructuur, waarmee ook de bereikbaarheid van de haven verbetert.

Is het dan echt alleen maar goed nieuws voor de haven? Nou nee. Uit de cijfers over de eerste drie kwartalen van dit jaar bleek dat het intra-Europese ro/ro-volume met 5% was gedaald tussen januari en september. Vooral het verkeer vanuit België nam af. Oorzaak hiervan was volgens het havenbedrijf een ongekend hoog volume vorig jaar. Ook de overslag van olie en andere energieproducten dook in de min, met een afname van zelfs 10%. Daar stond wel een groei van de containervolumes tegenover in het laatste kwartaal.