Bij de totstandkoming ervan was ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) betrokken. Volgens de auteurs is een praktijkproef de beste manier om de aanname te toetsen dat de inzet van e-trucks vanaf 2024 een serieus alternatief wordt voor de dieseltruck. Als voorbeeld wordt de Tesla Semi genoemd, die vanaf 2022 al voldoende laadcapaciteit zou hebben.

Volgens het advies kan ‘nu al’ begonnen worden met de elektrificering van het lichtere vrachtvervoer in het havengebied. De zware elektrische trucks die tot nu beschikbaar zijn, hebben onvoldoende actieradius voor containervervoer. Ook zou er op korte termijn begonnen kunnen worden met de aanleg van snellaadpalen, bijvoorbeeld bij de containerterminals en truckparkings, zoals Maasvlakte Plaza.

Roadmap

Volgens een ‘roadmap’, het slotstuk van de studie, dalen de exploitatiekosten van elektrische vrachtwagens de komende jaren in snel tempo. In 2024 zou het voor regionale vervoerders al rendabel zijn om een deel van de vloot te vervangen door batterij-elektrische voertuigen, ofwel bev’s. Drie jaar later is dat ook voor nationale vervoerders aantrekkelijk en rond 2030 voor alle typen vervoerders, voorspellen de onderzoekers.

Volgens de havenbeheerder worden er dagelijks zo’n 12.000 ritjes tot dertig kilometer uitgevoerd in het havengebied. Als die emissievrij uitgevoerd kunnen worden, zou dat volgens een schatting van HbR een halve megaton CO2-reductie kunnen opleveren. Dat is bijna evenveel als de verlaging van de maximumsnelheid van 130 naar 100 kilometer per uur voor personenwagens zou opleveren.

Op de meeste containerterminals op de Maasvlakte worden containers overigens al jaren elektrisch vervoerd, met automated guided vehicles. Die zijn niet geschikt voor de openbare weg: ze zijn te langzaam en hebben te weinig actieradius. Bovendien is er een geleidingssysteem in het wegoppervlak voor nodig. Ze hebben wel ruimschoots genoeg vermogen voor het transport van zware containers.

CER

Het Havenbedrijf zou ze echter wel willen inzetten op de zeventien kilometer lange Container Exchange Route (CER). Die is op dit moment op de Maasvlakte in aanbouw en moet in de loop van volgend jaar in gebruik genomen kunnen worden. Het bijna 200 miljoen euro kostende banenstelsel gaat de deepsea terminals en een aantal andere partijen met elkaar verbinden.

Uit het oogpunt van werkgelegenheid is afgesproken dat het transport over de CER wordt uitgevoerd met bemande containertreintjes. De vakbonden vrezen echter dat de havenbeheerder op termijn toch met onbemande agv’s op het banenstelsel wil gaan rijden.