Vorige maand keurde de Griekse havencommissie het plan nog af, omdat de markt niet rijp zou zijn voor een nieuwe terminal. In september had de Griekse minister van scheepvaart Yiannis Plakiotakis juist zijn steun uitgesproken voor het project, goed voor een capaciteit van 2,8 miljoen teu per jaar. Daarmee zou de totale capaciteit van de haven op bijna tien miljoen teu komen.

Doorvoercapaciteit vergroten

‘We willen de overslagfunctie van Piraeus versterken en de doorvoercapaciteit van de snelle zee-landverbinding tussen China en Europa verder vergroten’, sprak de Chinese leider bij een ontmoeting met premier Kyriakos Mitsotakis. Ze hebben een intentieverklaring getekend waarin ze de wil uitspreken om obstakels bij de investering te overwinnen.

Mitsotakis heeft vorige week tijdens een bezoek aan Shanghai gezegd ernaar te streven dat Piraeus ‘de nummer 1-haven van Europa wordt’ en dat de investeringen van Cosco tot een miljard euro kunnen oplopen. De Europese Investeringsbank (EIB) heeft maandag ingestemd met een lening van 140 miljoen euro aan Cosco voor het Piraeus-project.

Autoterminal

Dat omvatte behalve de bouw van de containerterminal onder meer een nieuwe cruiseterminal en een nieuwe autoterminal. Verder wordt het vervallen ‘waterfront’ aangepakt en wordt een deel van het oude havengebied getransformeerd in uitgaans- en winkelgebied. Die onderdelen kregen wel groen licht van de Griekse havencommissie.

Tijdens het Havendebat Rotterdam staan we uitgebreid stil bij de toenemende invloed van China en de opkomst van havens in Zuid-Europa. Welke gevolgen heeft dit voor de haven van Rotterdam? Luister naar de interessante sprekers en debatteer mee. Het evenement vindt plaats op woensdag 11 december 2019. Kijk hier voor meer informatie.