Dat is een van de toezeggingen die de directie heeft gedaan in een reeks voorlichtingsbijeenkomsten met ruim zeshonderd personeelsleden. Die hielden vorige week stiptheidsacties in een poging om duidelijkheid te krijgen over de toekomst van de honderd hectare grote terminal. De acties zijn beëindigd na de toezeggingen.

ECT

De directie heeft niet de naam van de overnamekandidaat bevestigd, maar het is een publiek geheim dat het gaat om het moederbedrijf van ECT, Hutchison Ports uit Hongkong. De APMTR-directie heeft verder toegezegd dat de eerste vier jaar na een overname niemand gedwongen wordt ontslagen en dat de huidige vertrekregelingen van kracht blijven. Ook zullen er volumegaranties voor de komende vijf jaar moeten worden afgeven.

APMT-woordvoerder Jan Driessen spreekt van een herbevestiging van negen punten, waarover eerder al afspraken met de ondernemingsraad zijn gemaakt. Hij kan de naam Hutchison als koper nog steeds niet officieel bevestigen en spreekt van een ‘zeer voor de hand liggende partij’.

Volgens hem heeft Havenbedrijf Rotterdam aan APM Terminals oorspronkelijk de suggestie gedaan om met ECT te gaan praten, in het ‘scenario-overleg’ dat de havenbeheerder met het overslagbedrijf over de toekomst van de terminal voerde.

Nieuwe straddle carriers

Tijdens de bijeenkomsten heeft de directie ook bevestigd dat op korte termijn, nog voor de Kerst, zestien nieuwe straddle carriers worden besteld. Een groot deel van de huidige ongeveer vijftig exemplaren is dringend aan vervanging toe en komt begin 2021 in principe aan het eind van de technische levensduur. De nieuwe eigenaar zou ook garanties moeten geven dat de komende jaren verder wordt geïnvesteerd in vernieuwing van de dertig jaar oude terminal.

Volgens een alternatief scenario, waar bijna twee jaar aan is gewerkt, zou APM Terminals zwaar in de terminal moeten investeren als de deal niet doorgaat. Niet alleen de dertien kadekranen zouden vervangen moeten worden, maar zelfs de 1600 meter lange kademuur, omdat die onvoldoende diepgang heeft om de jongste generatie containerschepen van meer dan 20.000 teu te accommoderen. De kosten daarvan zijn voor rekening van het Havenbedrijf, maar komen via de huur uiteindelijk bij de gebruiker terecht.

Sloop deepsea-kade slechts één keer eerder

De sloop van een grote deepsea-kade en de bouw van een vervangende faciliteit is in Rotterdam nog maar een keer eerder uitgevoerd. In de periode 2010-2014 is de noordelijke kade van de terminal van bulkstuwadoor EMO, eveneens op de Maasvlakte, gesloopt en vernieuwd. Daarmee was zo’n 200 miljoen euro gemoeid.

Dat gebeurde ter verbreding van de Amazonehaven om de bereikbaarheid van ECT’s Delta Terminal aan de zuidkant te verbeteren. APMTR ligt aan de Europahaven, aan de noordkant van het Delta-schiereiland.

Lees ook: