De twee terminal-operators zijn al maanden met elkaar in onderhandeling en het wachten is op een doorbraak. Woordvoerder Jan Driessen van APM Terminals bevestigt de naam Hutchison niet, maar zegt wel dat onderhandeld wordt ‘met een voor de hand liggende partij’, waarvan hij de naam niet kan noemen omdat het moederbedrijf A.P. Møller-Maersk beursgenoteerd is.

Uitgangspunt van de gesprekken is volgens hem dat de overnemende partij ‘in beton gegoten garanties’ verstrekt met betrekking tot werkgelegenheid en het overslagvolume op de terminal voor de komende jaren. De terminal van honderd hectare heeft ruim zeshonderd mensen in dienst en behandelt jaarlijks zo’n 2,5 miljoen teu, hoofdzakelijk voor zusterbedrijf Maersk en diens 2M-alliantiepartner MSC.

Machtsstrijd

APMTR is de vroegere Delta Multi User-terminal van ECT en was het hart van diens ruim 250 hectare grote Delta-schiereiland op de Maasvlakte. Het Rotterdams overslagbedrijf, dat twintig jaar geleden in handen kwam van Hutchison uit Hongkong, zag zich in 2001 na een bittere machtsstrijd gedwongen om de faciliteit over te doen aan A.P. Møller-Maersk.

Mocht de overname afketsen, dan kan APMTR terugvallen op een van de andere scenario’s, waar het bedrijf al bijna twee jaar aan werkt. De twee belangrijkste zijn ‘Extend Automated’ en ‘MV II fase B’. De eerste komt in feite neer op een volledige vernieuwing van de ruim dertig jaar oude terminal. De andere behelst de verhuizing van het overslagvolume, en een deel van het personeel, naar de nog aan te leggen ruim tachtig hectare grote tweede fase van de automatiseerde zusterterminal op de Maasvlakte, die zes jaar geleden is geopend.

In het laatste scenario vervallen naar verwachting vierhonderd banen, in het andere zo’n tweehonderd. In Extend Automated zou de huidige huurovereenkomst, die medio 2025 afloopt, met 25 jaar worden verlengd en komen er geautomatiseerde in plaats van bemande straddle carriers. Bovendien moeten op termijn ook de dertien kadekranen en zelfs de zestienhonderd meter lange kade vervangen worden, een uiterst kostbare operatie.

Duidelijkheid

HR-directeur Hans de Vries heeft enige tijd geleden al gezegd dat verkoop ‘een hele goede optie’ zou kunnen zijn, omdat er dan veel meer banen behouden blijven dan bij verhuizing naar de nieuwe terminal. Hij heeft vorige maand de verwachting uitgesproken dat binnen enkele weken duidelijkheid in het verkoopproces komt.

Het personeel voert sinds maandagavond langzaamaanacties om die duidelijkheid af te dwingen. De directie houdt donderdag extra informatiebijeenkomsten om de werknemers bij te praten over de toekomstplannen, maar kan naar verwachting nog geen uitsluitsel over de verkoop geven. De acties leiden volgens woordvoerder Driessen tot beperkte vertragingen.

Investering

De ongeveer vijftig straddle carriers, waarmee de containers tussen de kadekranen en het opslagterrein (de stack) worden vervoerd, spelen een belangrijke rol in de complexe keuze tussen verkoop, investeren of verhuizen. Ze zijn dringend aan vervanging toe en bereiken begin 2021 het maximaal toelaatbare aantal draaiuren. APMTR is al in onderhandeling met een aantal mogelijke leveranciers en wil op korte termijn een beslissing nemen over deze investering, waarmee tientallen miljoenen gemoeid zijn.

Zowel in het overname-scenario als in het Extend Automated-scenario is vervanging van het carrier-park noodzakelijk. Of dat bij verhuizing naar MV II ook gebeurt, is minder evident omdat die terminal niet met straddle carriers, maar met automated guided vehicles werkt. De vraag is dan of de levensduur van de carriers lang genoeg opgerekt kan worden om ze tot een verhuizing inzetbaar te houden, aangezien de aanleg van de tweede fase van MV II een proces van jaren zou zijn.

Lees ook: Werknemers APMTR zetten langzaamaan-actie voort