Volgens Port of Gothenburg is dat vooral te danken aan een toename van het achterlandvervoer via het spoor. Dat liet in de eerste drie kwartalen van het jaar een groei zien van maar liefst 20% tot 345.000 teu. Daarmee is het spoor met afstand de belangrijkste modaliteit voor de aan- en afvoer van containers voor de Zweedse haven.

Rollende lading

De overslag van rollende lading daalde met 5% tot 419.000 eenheden. Volgens de havenbeheerder daalde vooral het vervoer op de route van en naar België. Dat geldt ook voor het aantal nieuwe personenauto’s, dat met 8% kromp tot 193.000 stuks. Dat betreft vooral het vervoer voor Volvo Gent naar Zweden.

De aan- en afvoer van aardolie en olieproducten kwam uit op een kleine zestien miljoen ton, 10% minder dan vorig jaar. Bij cruiserederijen zit Gothenburg fors in de lift. De haven kon in de eerste drie kwartalen al 57 cruiseschepen begroeten, 23 meer dan vorig jaar. Die hadden gezamenlijk 10.000 passagiers aan boord.