Vopak wijst erop dat Antwerpen ‘een van de belangrijkste industriële clusters van West-Europa is’ en lijkt met de uitbreiding in te spelen op de investeringsgolf van de chemische sector in de Belgische haven. De uitbreiding gaat medio 2021 van start.

China

Verder heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt dat het in samenwerking met twee Chinese partners een nieuwe chemieterminal gaat bouwen in het Qinzhou Chemical Park in Zuidwest-China.

Dat krijgt om te beginnen een capaciteit van 290.000 kubieke meter en wordt samen met Shanghai Huayi Group Investment Co en Guangxi Qinzhou Linhai Industrial Investment ontwikkeld. Vopak krijgt een belang van 51% in de terminal, waarvan de bouw eveneens midden 2021 moet beginnen.

Mexico

Als derde project kondigde de groep maandag de uitbreiding van een terminal aan in het Mexicaanse Altamira met 40.000 kubieke meter. Het gaat hier eveneens om chemie-opslagcapaciteit en Vopak zegt daarmee in te spelen op de groeiende import van chemicaliën in Mexico. De bouw moet in de tweede helft van 2021 van start gaan.

Andere uitbreidingen

In september kondigde de tankverhuurder ook al drie forse investeringen aan. In het Colombiaanse Cartegena werd de lng-importterminal SPEC overgenomen. Die beschikt over een steiger, waar zogenoemde hervergassingstankers aardgas aanvoeren. Het is voor Vopak de vierde lng-terminal, na Rotterdam, Spanje en Pakistan.

In Panama wordt de bestaande brandstoffenterminal vlakbij de Atlantische ingang van het Panamakanaal met 80.000 kubieke meter uitgebreid tot 200.000 kubieke meter. Ook de grote olieterminal van het Maleisische Pengerang van anderhalf miljoen kuub, waar Vopak voor 44% in zit, wordt uitgebreid, met 200.000 kubieke meter.

Boekwinst

De winst van Vopak is in het derde kwartaal sterk gestegen, mede dankzij de verkoop van de terminals in Amsterdam en Hamburg. Die waren samen goed voor een boekwinst van bijna 200 miljoen euro. Al met al kwam de nettowinst uit op 281 miljoen euro. Zonder de boekwinst op de twee verkochte terminals steeg de winst met bijna 30% tot 91 miljoen euro.

De omzet in de eerste negen maanden van het jaar nam met 2% toe tot 954 miljoen euro. De gemiddelde bezettingsgraad daalde evenwel, met twee procentpunt tot 84%, zodat de groep er kennelijk in is geslaagd gemiddeld hogere tarieven in rekening te brengen.

De daling van de bezettingsgraad hangt volgens Vopak samen met aanpassingen van terminals waar stookolie wordt opgeslagen. Die moeten worden aangepast voor IMO 2020-brandstoffen, waardoor in sommige gevallen pompen en leidingen vervangen moesten worden.