Dat heeft topman Olf Bol van het havenconcern volgens de het bestuur van vakbondsafdeling van FNV in de kantine van het overslagbedrijf gezegd. De directie van Uniport heeft laten weten snel over een sociaal plan te willen praten. ‘Dat mag ook wel’, zegt FNV Havens in een circulaire. De bond wijst erop dat Steinweg drie jaar geleden bewust buiten het sociaal akkoord voor de containersector is gebleven. Dat had de Uniport-werknemers nu een vangnet kunnen bieden.

De bond wil in eerste instantie inzetten op baanbehoud en vindt dat Steinweg de mensen moet herplaatsen op de vele terminals waarover de groep in het Rotterdamse havengebied beschikt. Bol en Uniport-directeur Peter Pesselse konden niet voor een toelichting worden bereikt.

Toekomst van terrein Uniport

Grote vraag is wat er na 31 maart gaat gebeuren met de 54 hectare grote centraal in de Waalhaven gelegen terminal. Havenbedrijf Rotterdam wil er niets over zeggen. Een bron zegt te vermoeden dat de havenbeheerder is overvallen door het rigoureuze besluit van Steinweg om het bedrijf te sluiten en nog geen scenario’s achter de hand heeft. Een andere ingewijde gaat er van uit dat Steinweg de huur vanaf 1 april voorzet en de enorme locatie zal gebruiken om zijn over de haven verspreide opslagactiviteiten meer te bundelen.

Verschillende bronnen stellen ‘met de kennis van nu’ vast dat de Uniport-locatie eigenlijk een betere plek is voor de ontwikkeling van de Food Hub, die HbR op de uiterste punt van de Europoort ontwikkelt en waarvan de bouw medio dit jaar is begonnen.

Uniport ligt vlakbij het groenten- en fruitcluster rondom Barendrecht/Ridderkerk en werd om die reden door rederijen als Hapag-Lloyd en CMA CGM nog lange tijd aangelopen met containerdiensten met veel koel- en vriescapaciteit.

Doodsteek

Het vertrek van deze grote diensten in de afgelopen maanden betekende de doodsteek voor de terminal, die zich al sinds de jaren zeventig met containeroverslag bezighoudt. Uniport wordt nu nog aangelopen door een aantal kleinere diensten van CMA CGM en Hapag en verder door diensten van StreamLines, Eimskip en Unifeeder.

Waarnemers gaan ervan uit dat de CMA CGM-diensten naar RWG op de Maasvlakte gaan, omdat de Franse rederij daarvan aandeelhouder is. De andere diensten gaan waarschijnlijk naar Rotterdam Shortsea Terminals in het Eemhaven-gebied, dat ook in handen van Steinweg is.

Lees ook: Containerterminal Uniport sluit deuren