Dat meldt vakbond FNV. Bij de overslagterminal werken ruim tweehonderd mensen volgens de bond. Zij zijn donderdag door de directie ingelicht over de voorgenomen sluiting.

Schaalvergroting

Reden van het besluit is een aanhoudende daling van het volume, meldt de bond. Belangrijke factor hierin is de schaalvergroting in de lijnvaart. Doordat containerschepen steeds groter worden, kiezen ze steeds vaker voor terminals die dichter aan zee liggen. De mega carriers kunnen immers de Uniport-terminal verder landinwaarts niet bereiken.

Zo besloot de Franse containerrederij CMA CGM recentelijk om de Nemo-dienst, richting Australië, niet meer te laten afhandelen bij Uniport, maar elders in Rotterdam. Reden hiervan was de inzet van grotere schepen (10.500 teu). Dergelijke carriers kunnen niet voorbij de Beneluxtunnel komen. Eerder al raakte Uniport een dienst van CMA CGM op Zuid-Amerika kwijt.

‘Wij hebben hier in het verleden voor gewaarschuwd’, zegt Niek Stam van FNV Havens. ‘De directie heeft gezegd dat ze met de schaalvergroting rekening zouden houden.’ Toch is nu het besluit genomen om de terminal te sluiten.

Steinweg

Uniport is onderdeel van C. Steinweg Handelsveem B.V, dat diverse andere terminals in Rotterdam en elders exploiteert. Steinweg zou hebben aangegeven voor de betreffende medewerkers een andere baan binnen het bedrijf te zoeken.

Volgens Stam heeft het overslagbedrijf nog geen overleg gevoerd met de vakbond. Hij hoopt dat dit in de nabije toekomst alsnog gebeurt. Steinweg was donderdagavond niet bereikbaar voor commentaar.

Lees ook: Rotterdamse containerstuwadoor Uniport in zwaar weer