Directeur Fred Gorter van Cornelder bevestigt dat met Burger wordt onderhandeld, maar wil niets zeggen over het verloop van de gesprekken. Wel zegt hij dat ‘samenwerken, kosten besparen en nog eens kosten besparen’ onvermijdelijk is. ‘Dat is het verhaal van onze sector. Bij de rederijen is die tendens al heel lang aan de gang en als cargadoors moeten we daarin mee.’

Cornelder heeft drie jaar geleden al met Dammers Agenturen en Eurovracht het samenwerkingsverband Trimarene opgericht. Daarin zijn de zogenoemde ‘backroom’-activiteiten ondergebracht. Daaronder valt eigenlijk alles wat niet direct met verkoop te maken heeft, zoals boekhouding en administratie.

Dammers en Eurovracht zouden ook bij de huidige fusiegesprekken betrokken zijn. Burger heeft de afgelopen jaren een reeks andere cargadoors overgenomen, waaronder Conva, Ruys, United Arad Agencies en Vinke & Co. Scheepvaartbronnen noemen de samenwerking tussen Cornelder en Burger ‘een logische stap’.