De nieuwe verbindingen lopen via een spoorverbinding tussen de Interface Terminal Gent en de Lineas Main Hub in Antwerpen. Van daaruit vervolgen goederen hun reis via het internationale spoornetwerk van Lineas.

De twaalf nieuwe bestemmingen zijn:

  • Hendaye (Frankrijk),
  • Schkopau (Duitsland),
  • Lovosice (Tsjechië),
  • Curtici (Roemenië),
  • Malmö (Zweden),
  • Milaan (Italië),
  • Wels (Oostenrijk),
  • Wenen (Oostenrijk),
  • Madrid (Spanje),
  • Granollers (Spanje),
  • Tarragona (Spanje),
  • Basel (Zwitserland).

Een deel van deze verbindingen krijgt financiële steun van het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken en van North Sea Port.

Interface Terminal Gent

De goederen worden gelost en geladen in de Interface Terminal Gent aan het Kluizendok. Deze terminal beschikt onder meer over driedubbele spoorlijnen met een lengte van 750 meter. De treinen rijden vervolgens naar Antwerpen, waar ze aansluiten op het Europese spoornetwerk van Lineas.

In de nabijheid van de terminal en het Kluizendok bevindt zich een aantal bedrijven dat actief is in logistiek en distributie. De Interface Terminal Gent is via shortsea verbonden met het Verenigd Koninkrijk: de rederij I-Motion Shipping vaart driemaal per week op Hull.

Meer goederen per spoor

Momenteel worden bij North Sea Port 7,7 miljoen ton goederen per jaar per spoor vervoerd. Dat is zo’n 10% van het totale vervoer met het achterland. ‘We willen dit verder laten toenemen en deze twaalf nieuwe bestemmingen kunnen daaraan bijdragen’, aldus topman Daan Schalck van North Sea Port.