Reden van het stilleggen is dat de blusvoorzieningen niet blijken te voldoen, waardoor geen veilige inzet van de hulpdiensten kan worden gegarandeerd. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) zaterdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Langdurig

De bewindsvrouw heeft ProRail gevraagd hoe deze acute situatie heeft kunnen ontstaan en wil dat de dienst zo snel mogelijk zorgt voor oplossingen. De spoorbeheerder zegt de ontstane situatie te betreuren, maar er rekening mee te houden dat de problemen langdurig aanhouden. Een test met tijdelijke blusvoorzieningen bleek vrijdag niet te voldoen.

ProRail meldt op zijn website zich te realiseren dat het spoorgoederenvervoer veel hinder ondervindt van de beslissing om het rangeren met gevaarlijke stoffen stil te leggen. De spoorbeheerder geeft aan hard aan een nieuwe oplossing te werken, ‘om klanten zo snel mogelijk weer te kunnen laten rangeren met gevaarlijke stoffen’. Doorgaand treinverkeer kan wel rijden.

Crisismanagement

Hans-Willem Vroon van belangenorganisatie RailGood zegt dat het belangrijk is dat verladers en goederenvervoerders de komende weken en maanden zo goed mogelijk worden bediend in ‘een crisismanagementbenadering met ProRail en de haven van Rotterdam. Dit mag nooit een tweede Rastatt zijn. ProRail moet hier snel lessen uit trekken en toepassen om herhaling te voorkomen.’

‘De infra moet op orde zijn. Dat is nog veel belangrijker dan een lagere gebruiksvergoeding. Het spoorproduct van de Rotterdamse haven staat in heel Europa voor schut. Het vertrouwen bij verladers erodeert weg’, stelt hij.

Bluscapaciteit

ProRail werkt al een tijd aan een oplossing die onder meer de bluscapaciteit op emplacement Waalhaven moet verbeteren. Deze oplossing moet begin 2020 klaar zijn. Voor de tussenliggende periode heeft ProRail tijdelijke maatregelen genomen. ‘Bij een test op 13 september bleken die maatregelen echter niet afdoende’, aldus ProRail.

Van Veldhoven meldt in haar brief dat naast de Waalhaven Zuid ook op Europoort een spoor vanwege de huidige onderhoudssituatie buiten dienst is geweest ‘waardoor rangeerwerk moest worden verplaatst en een aantal terminals enkele dagen niet bereikbaar is geweest’. Het spoor op Europoort is in september volledig vernieuwd en weer in gebruik genomen.

Infrastructuur op orde

De situatie op de emplacementen laat volgens de bewindsvrouw zien ‘hoe belangrijk het is dat infrastructuur en veiligheidsvoorzieningen op orde zijn’. Eerder dit jaar heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 30 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project ‘Infra op Orde Havenspoorlijn’.

Dit budget zou in eerste instantie pas vanaf 2020 beschikbaar worden gesteld. Op verzoek van onder andere RailGood wordt dit geld nu eerder besteed. Volgens de belangenorganisatie is er veel meer budget nodig om de emplacementen aan te pakken. Er zou minstens 100 miljoen euro nodig zijn. Een van de redenen is volgens RailGood de verhoging van de gebruikersvergoedingen voor treinpaden en het opstellen in de Rotterdamse haven.

ProRail heeft onlangs een taskforce ingericht die inventariseert welke plekken met voorrang kunnen worden aangepakt. Er is een versneld proces ingericht om noodzakelijke vervangingen te kunnen doen. ‘De meest urgente vervangingswerkzaamheden worden nog dit jaar uitgevoerd en afgerond. Daarnaast werkt ProRail nu aan een voorstel voor de aanpak van de resterende locaties’, schrijft Van Veldhoven in haar brief.