North Sea Port (NSP) gaat tot eind dit jaar met dit nieuwe planningssysteem experimenteren. De havenbeheerder verwacht dat dit leidt tot een betrouwbaardere en duurzamere sluisafhandeling.

Volgens ceo Daan Schalck is het door de groei van scheepvaartverkeer de afgelopen tien jaar steeds moeilijker geworden om een sluisplanning te maken die aansluit op logistieke ketens en productie-eenheden in de haven.

DFDS en Wagenborg

In de testfase worden de lijndiensten van DFDS, I-Motion Shipping, Outokumpu en Wagenborg op basis van hun vaarschema ingepland, in plaats van op basis van een berekende aankomsttijd en toegekende prioritering. De overige zee- en binnenvaartschepen blijven via de bestaande methodiek en afspraken ingepland.

NSP beschouwt een achtste van de ongeveer tienduizend schepen die jaarlijks door de sluis gaan, als lijnvaart. Dat komt neer op drie tot vier schepen per dag. Het schutten van een zeeschip neemt normaal gesproken een half tot een heel uur in beslag. Tijdens de testperiode wordt gekeken of het nieuwe systeem goed werkt. Daarna wordt over eventuele uitbreiding besloten.