Het gaat om de ‘MSC Alabama’ van 3.400 teu, die vaart in de wekelijkse zogenoemde Angola Express Service. De verbindt West-Afrika via Zuid- en Noordwest-Europa met Sint Petersburg. De rederij heeft de dienst recentelijk gewijzigd en uitgebreid en daarbij Vlissingen aan het vaarschema toegevoegd.

Tweede dienst

De Zeeuwse haven haalt daarmee een tweede wekelijkse containerdienst binnen. Eerder koos CMA CGM al voor Vlissingen als vaste aanloophaven, eveneens met een dienst op West-Afrika. Die is voor een belangrijk deel gericht op het vervoer van aardappelen en uien in reefercontainers.

Bij North Sea Port, beheerder van de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen, gaat de vlag uit: ‘De komst van MSC bewijst opnieuw dat we voor de containersector niet alleen bij de binnenvaart of voor intra-Europees shortsea-verkeer in beeld komen. Wij kunnen ook een rol spelen voor deepsea-containervervoer, waarbij schepen de brug slaan tussen twee continenten’, laat topman Daan Schalck optekenen.

Aanlopen

General manager Reefer Jan van der Graaf van MSC wijst erop dat Vlissingen met de komst van de nieuwe dienst niet alleen in verbinding staat met Senegal, Guinee en Ivoorkust, ‘maar ook met het netwerk van alle overige wereldwijde lijndiensten van MSC’.

De dienst wordt uitgevoerd met acht schepen, die de volgende havens aanlopen: Sint-Petersburg, Antwerpen, Vlissingen, Le Havre, Sines, Las Palmas, Dakar, Conakry, San Pedro, Lomé en Luanda.