De nieuwe terminal, Vado Gateway genaamd, in de kleine Italiaanse plaats Vado Ligure moet in december van dit jaar openen. Het krijgt een kade van zevenhonderd meter, een capaciteit van negenhonderdduizend teu per jaar en een hoge mate van automatisering. Het wordt een van de weinige terminals in deze regio die de allergrootste containerschepen van meer dan 20.000 teu kunnen ontvangen.

APM Terminals

Cosco Shipping Ports heeft dus een belang van 40% verworven, terwijl 9,9% van de aandelen in handen is van een ander Chinees bedrijf: het havenbedrijf van Qingdao. Het meerderheidsbelang van 50,1% is in handen van Maersk-zusterbedrijf APM Terminals.

China ziet Italië als een belangrijk onderdeel van het One Belt One Road-project. Dit initiatief moet de Chinezen een nóg prominentere plek geven in de handel tussen het Verre Oosten, Europa en Afrika.

Met de ontwikkeling van de nieuwe terminal in Vado Ligure, dat ligt aan de Ligurische kust tussen Genua en de Franse grens, hoopt Cosco de markten van onder meer Noord-Italië, Zwitserland, Centraal-Europa en wellicht ook Zuid-Duitsland te bereiken. Voor hoeveel geld het Chinese staatsbedrijf het aandelenbelang heeft gekocht, is niet bekendgemaakt.

Piraeus

Verder naar het oosten in het Middellandse Zeegebied is Cosco al langer aanwezig. De Griekse haven van Piraeus staat prominent op het vizier van de Chinezen en ze hebben daar dan ook flink in geïnvesteerd in de voorbije jaren. De komende tijd worden hier nog veel meer miljoenen in gepompt.

Uit cijfers van het Centre for Eurasian Maritime & Inland Logistics (Cemil), dat is verbonden aan de maritieme universiteit van Shanghai, blijkt dat Piraeus zeer hard groeit. Als de containervolumes over het eerste halfjaar van 2019 van de vijftien grootste containerhavens in Europa naast elkaar worden gelegd, springen de Grieken daar ver bovenuit, met een plus van 23,8%. Daarmee komt het ruim boven het gewogen gemiddelde van de vijftien havens (+5,7%).

Vierde haven van Europa

Vorig jaar werd ruim 4,9 miljoen teu verwerkt in Piraeus. Daarmee werd het de zesde haven van Europa (zie infographic hieronder). Dit jaar komen de Grieken waarschijnlijk stukken hoger uit, aangezien in de eerste zes maanden al een forse stijging is gerealiseerd.

‘Als deze groei wordt doorgezet in de rest van het jaar, komt de haven over heel 2019 uit op zo’n zes miljoen teu. Daarmee zou het de vierde haven van Europa zijn’, aldus haveneconoom Theo Notteboom, die de lijst samenstelde. Sinds 2010 is het volume in de Griekse haven verviervoudigd. In dat jaar werd in Piraeus nog slechts 1,2 miljoen teu afgehandeld.

Tekst loopt door onder infographic (bron: Cemil).

Niet verrassend, blijkt uit de cijfers dat Rotterdam vorig jaar het grootste volume had, met 14,5 miljoen teu. Nummers twee en drie, Antwerpen en Hamburg, kwamen uit op respectievelijk 11,1 en 8,7 miljoen teu.

De Duitse haven was van de drie toppers de hardste groeier in het eerste halfjaar van 2019, met een plus van 7,5%. Belangrijkste oorzaak hiervan was de keuze van lijnvaartalliantie The Alliance om enkele diensten van Bremerhaven te verplaatsen naar de Elbehaven. Dat maakte van Bremen meteen een van de grootste dalers.

Spaanse havens

Naast de opkomst van Piraeus valt ook de groei van de Spaanse havens op. Zowel Valencia (+8,7%) als Algeciras (+8,1%) stegen harder dan het gewogen gemiddelde van de vijftien grootste havens en ook harder dan het trio Hamburg-Rotterdam-Antwerpen. De derde Spaanse haven, Barcelona, kon ook mooie groeicijfers laten zien (+5,1%).

Gdansk

Een andere haven die nogal eens genoemd wordt als toekomstige topper, is Gdansk. De Poolse haven is de hekkensluiter in de top-15, met een overslag van 1,95 miljoen teu over heel 2018. Gdansk wordt vooral gezien als een concurrent van Hamburg. Daar is in de halfjaarcijfers weinig van te zien. Ondanks de forse toename in de Elbehaven, steeg de overslag in Gdansk met 5%.