Het logistieke pand, dat twee etages gaat tellen, moet al in 2021 voor een emissie-vrije logistiek zorgen in de hoofdstad voor onder meer pakketten, horecabenodigdheden en bouw­materialen. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van de waterwegen in de binnenstad en elektrisch aangedreven trucks en bestelwagens.

Het gaat de initiatiefnemers daarbij niet alleen om de emissievrije bevoorrading van de hoofdstad, maar ook om een stuk groene retour­logistiek. In totaal zouden de twee zakenmannen via Larendael Investments een bedrag 160 miljoen euro willen investeren in het project, dat de naam Amsterdam Logistic Cityhub (ALC) heeft gekregen.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Onder meer is voor een niet nader gespecificeerde periode het erfpachtrecht van het havenperceel (tien hectare groot) aan de Ankerweg aan het Noordzeekanaal afgekocht bij havenbedrijf Amsterdam. Die kavel was vorig jaar al teruggegeven aan de havenbeheerder door het Duitse chemiebedrijf Lanxess.

Het terrein was lange tijd in gebruik bij chemieproducent Chemtura (bestrijdingsmiddelen), dat in 2017 werd overgenomen door Lanxess. Dat sloot de Amsterdamse fabriek vorig jaar. Het gebied wordt momenteel gesaneerd, zo meldt het havenbedrijf.

Ook is het bestemmingsplan voor het terrein inmiddels aangepast zodat er van de water-en landzijde distributie kan plaatsvinden. Dat laatste is nog noodzakelijk omdat in de binnenstad niet voldoende ligplaatsen zijn voor de  speciale door de initiatiefnemers ontwikkelde ‘multi-inzetbare, elektrische vrachtboten’.

Last mile

Volgens directeur Wouter Moll van ALC moet het nieuwe vrachtcentrum over enkele jaren ‘een duurzame oplossing bieden voor de toenemende transportbelasting van Amsterdamse wegen en de ‘last mile’ verzorgen binnen de stadsring. Behalve de opslagruimte van 125.000 vierkante meter verdeeld over twee bouwlagen komt er over twee jaar ook een kantoorpand van ruim 10.000 vierkante meter op het terrein, zegt hij.

Het distributiecentrum, dat het grootste wordt in de Amsterdamse haven, zal volgens de initiatiefnemers behalve warehouse-diensten zoals palletopslag ook aanvullende logistieke diensten verlenen. Te denken valt daarbij aan het verpakken van goederen en het labelen of sorteren van pakketten.

Verder zijn er volgens Moll grote milieu- en kostenvoordelen te bereiken door onder meer het pakketvervoer van verschillende gebruikers te combineren en de zendingen gebundeld te transporteren naar de eindbestemming in de hoofdstad. ‘Dat zorgt voor een sterke reductie van het aantal transportbewegingen binnen de stadsring’, aldus de directeur.

Coolblue

ALC mikt op een groot aantal klanten voor het nieuwe dc, maar zegt dat er op dit moment nog geen contracten zijn ondertekend of huurders zijn gezocht.  Toekomstige gebruikers van de city-hub zoekt het bedrijf onder partijen als Cool Blue, Heineken en Bol.com.