Het gevaarte heeft met een opgeklapte giek een hoogte van 164 meter en heeft een hijsvermogen van zestienhonderd ton. Opmerkelijk genoeg zal het werktuig vooral ingezet worden voor het hijsen van kranen.

Liebherr-MCCtec is een van van de grootste leveranciers van haven-, offshore- en scheepskranen. Een groot deel daarvan wordt gebouwd in Rostock, waar het bedrijf beschikt over een productiecomplex van ruim veertig hectare met een eigen laadkade. De ter plekke geproduceerde kranen kunnen daardoor direct vanuit de fabriek op zeeschepen worden geladen.

45 miljoen euro

De hijsreus staat op een kraanbaan met dubbele rails, die in een boog van de fabriek naar de kade loopt. Volgens Liebherr is hij ook beschikbaar voor andere partijen die zware lading willen overslaan. In totaal investeert de kraanbouwer ongeveer 45 miljoen euro in het project.

Tekst loopt door onder foto.

Het eerste eigen project wordt het aan boord brengen van de kraan van het nieuwe installatieschip ‘Orion’ van de Belgische aannemer Deme eind dit jaar. Die is met een hijsvermogen van vijfduizend ton de zwaarste kraan die Liebherr ooit gebouwd heeft.

Op zijn beurt wordt Deme daarmee recordhouder met het sterkste installatieschip op de markt. De bouw ervan is ingegeven door de razendsnelle schaalvergroting in de offshore windsector.

Euromast

Rostock gaat er vanuit dat de beschikbaarheid van de TCC78000 de concurrentiepositie van de aan de Oostzeekust gelegen haven verstrekt. Zeker is dat die met zijn Euromast-achtige hoogte een karakteristiek element in de haven wordt.