Daarvan was 48,4 miljoen ton stukgoedlading, vooral containers, 6,1% meer dan vorig jaar. De groei is vrijwel volledig toe te schrijven aan de transatlantische diensten van THE Alliance, die begin dit jaar met vier wekelijkse aanlopen overstapte van Bremerhaven naar Hamburg. Het aantal containerschepen steeg met bijna 4% tot 3046. Daarvan waren 89 schepen groter dan 18.000 teu.

Dat zorgde voor een groei van de containeroverslag met 7,5% (400.000 teu) tot 4,7 miljoen teu ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. Ter vergelijking: Rotterdam liet een groei zien van 6,4% over de eerste zes maanden van dit jaar in de containeroverslag en Antwerpen 4,9%. De Duitse concurrent van Hamburg, Bremen, noteerde een krimp van 8,6%.

Comeback

Volgens Axel Mattern van Port of Hamburg Marketing zijn er in de eerste helft van het jaar elf nieuwe diensten in Hamburg van start gegaan op het vaargebied VS, Canada en Mexico. Alleen al de bestemming VS was goed voor een extra 214.000 ton dit jaar. Hij ziet er een duidelijke comeback in voor de Elbe-haven, die de afgelopen jaren veel marktaandeel heeft verloren aan onder meer de zeehavens van Rotterdam, Antwerpen en Gdansk. ‘Deze groei hebben wij het laatste gezien in 2011. Met nog steeds beperkingen voor de vaart op de Elbe, wint Hamburg marktaandeel’, onderstreept hij.

Het feedernetwerk en het spoorvervoer in Hamburg kregen een flinke impuls door de stijgende containeroverslag. Met 1,7 miljoen teu steeg de overslag naar feederschepen in Hamburg met 5,5%. Per spoor werd 1,4 miljoen teu aan- en afgevoerd, goed voor 24,4 miljoen ton lading, wat 5% meer is dan vorig jaar. De overslag van massagoed, droog en nat, viel daarentegen tegen. Het volume daalde licht met 0,3% naar 21 miljoen ton.