Het bureau voorspelt in de ‘Global Container Terminal Operators Review’ voor de komende vijf jaar een wereldwijde groei van het containervolume van gemiddeld 4,4% per jaar. Daardoor stijgt de mondiale containeroverslag van 784 miljoen teu vorig jaar naar 973 miljoen teu tegen 2023, een absolute toename van bijna 190 miljoen teu.

Ter vergelijking: in de jaren 2000 voorspelde het onderzoeksbureau een jaarlijkse groei van 9%, totdat tussen 2007 en 2008 de financiële crisis de markt op zijn grondvesten deed trillen.

De groei komt met name op het conto diverse Aziatische regio’s, die de komende jaren beter gaan presteren dan de rest van de wereld, zo stelt Drewry.

Bezettingsgraad

Waar de containeroverslag jaarlijks met 4,4% groeit, neemt de capaciteit van de containerhavens met 2% toe. Dat de capaciteit achterblijft ten opzichte van de volumes weerspiegelt volgens Drewry de alsmaar voortdurende ontwikkeling dat minder wordt geïnvesteerd in nieuwe havenprojecten. Het gevolg hiervan is dat de gemiddelde mondiale bezettingsgraad aanzienlijk zal stijgen: van 70% vorig jaar tot 79% in 2023. Voor zowel de bedrijven als klanten is dit een acceptabel niveau, aldus Drewry.

Op regionaal niveau stijgt bijna overal de bezettingsgraad, is de voorspelling. De sterkste toename zal plaatsvinden in Zuidoost-Azië en China, waarvan de laatstgenoemde in 2023 een bezettingsgraad van 100% zal bereiken.

Tekst loopt door onder infographic, bron Drewry.

‘De nadruk ligt nu niet meer op het in rap tempo uitbreiden van de capaciteit, maar juist op de consolidatie van haven- en terminalbezit in grote groepen’, aldus Neil Davidson, auteur van het rapport en senior analist van Drewry voor havens en terminals, over de ontwikkelingen in China. ‘De daarmee gepaard gaande de onzekerheid over de groei van de internationale handel van China door tariefoorlogen en protectionisme suggereert dat de Chinese overheid een voorzichtige aanpak hanteert.’

Wereldtop

Op dit moment vormen respectievelijk PSA International, Hutchison Ports, China Cosco Shipping, DP World, APM Terminals, China Merchants Ports en Terminal Investment Limited (TIL) de mondiale top zeven van terminaloperators. Ze waren goed voor bijna 40% van de wereldwijde overslag vorig jaar.

Een zeer opvallende stijger is Cosco. Het Chinese overslagbedrijf groeide maar liefst 32% en steeg daardoor van de vijfde naar de derde plaats. Dit resultaat is in belangrijke mate te danken aan de overname van concurrent OOCL.

Volgens het jaarlijkse analyserapport hebben de containerterminals van PSA een totale jaarlijkse behandelingscapaciteit van 60,3 miljoen teu. Daarmee is het met afstand de nummer 1.

Op plek 2 staat Hutchison Ports met een capaciteit van 46,7 miljoen teu. Cosco hijgt Hutchinson in de nek met 46,1 miljoen teu. Als de Chinezen de huidige koers aanhouden staan ze volgend jaar op de tweede plaats.

Bron tabel: Drewry