Dat blijkt uit een toelichting van de Rotterdamse groep op de halfjaarcijfers. Die laten een groei zien van de concernomzet met 2% tot 641 miljoen euro. Het bruto bedrijfsresultaat (ebitda) groeide met 14% tot 423 miljoen euro. Die sterke groei is vooral boekhoudkundig (de nieuwe IFRS 16-regels) van aard en aan gunstige wisselkoersen te danken. Daarnaast werden betere resultaten geboekt in Noord- en Zuid-Amerika en in Azië.

De ombouw van de tanks hangt samen met het verbod op het gebruik van brandstoffen op zee met meer dan 0,5% zwavel, dat volgend jaar van kracht wordt. Dat geldt overigens niet voor schepen met rookgasreinigers, scrubbers. Die kunnen na 1 januari blijven varen op stookolie met maximaal 3,5% zwavel. Het is niet toevallig dat het van kracht worden van de zogenoemde zwavelrichtlijn vooral
gevolgen heeft voor de Vopak-terminals in Nederland en Singapore: ‘s werelds twee grootste bunkerhavens.

Huurcontracten

Van de 36,9 miljoen kubieke meter tankruimte die Vopak per eind juni exploiteerde, was in de eerste helft van het jaar gemiddeld 85% verhuurd, tegen 84% in de eerste helft van vorig jaar. Enkele jaren geleden lag de bezettingsgraad nog rond de 95%. Reden tot zorg vindt Vopak die forse daling niet. De groep hanteert een bandbreedte van 85% tot 95% en weet zich al verzekerd van huurcontracten voor de tanks die nu worden omgebouwd.

Vopak nam in de eerste helft van het jaar 900.000 kubieke meter aan nieuwe capaciteit in gebruik, met name in Maleisië en Canada. Doordat er ook een terminal in Estland werd verkocht, steeg de capaciteit per saldo met 100.000 kuub. Daarop werd overigens een boekwinst van zestien miljoen euro gerealiseerd. De verkoop vloeit voort uit het besluit van enkele jaren geleden om een reeks kleinere, niet-strategische terminals van de hand te doen.

Hervergassingsschip

In de eerste helft van het jaar werd voor 340 miljoen euro geïnvesteerd, fors meer dan de 228 miljoen van vorig jaar. Het grootste deel van de investeringen ging naar Canada, Zuid-Afrika, Mexico, Brazilië, Panama en Nederland. Aan ‘hardware’ als tanks en onroerend goed werd 268 miljoen euro gespendeerd, een kleine zestig miljoen ging naar joint ventures, inclusief acquisities.

Zo kocht Vopak begin dit jaar een belang van 15% in een terminal in Pakistan, waarmee het totale belang op 44% kwam. Het betreft een LNG-importterminal, die in feite alleen bestaat uit een pijpleiding en een steiger, waaraan een hervergassingsschip ligt afgemeerd. De terminal heeft een vijftienjarig contract met de eigenaar van deze floating storage and regasification unit.

In het Chinese Ningbo verhoogde Vopak zijn belang in een lokale chemicaliën-terminal van 50 tot 85%. Daarmee promoveerde de status van deze terminal van 71.000 kuub van deelneming tot dochterbedrijf. De groep betaalde 39,7 miljoen euro aan belasting, wat overeenkomt met een belastingdruk van ruim 17%. Vorig jaar was dat 20,1%.