De twee bedrijven hebben daarover een principe-overeenkomst gesloten met North Sea Port, dat de haven van Gent beheert. De helft van het terrein wordt gereserveerd voor de bouw van een railterminal, tien hectare voor een ro/ro-terminal en de overige tien hectare voor een cross-docking centrum.

Transuniverse Forwarding beschikt in de Gentse deelgemeente Wondelgem al over een cross-docking centrum voor de uitwisseling van lading voor de groupagediensten van en naar bestemmingen in heel Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Volgens het bedrijf is het vervoer de afgelopen jaren zo snel gegroeid dat het huidige centrum van 8.000 vierkante meter te klein is geworden.

Gerobotiseerd

Daarom heeft de groep besloten een nieuw, tweeënhalf maal zo groot, centrum te bouwen in het nieuwe havengebied. Dat wordt ruim driehonderd meter lang, zestig meter breed en krijgt 140 docks, laaddeuren voor vrachtwagens. ‘Omdat het pand zo groot wordt, zal de overslag er deels geautomatiseerd of gerobotiseerd gebeuren’, zegt Transuniverse-voorzitter Frank Adins. Het nieuwe overslaggebouw moet volgens de huidige plannen eind 2021 operationeel zijn.

Omdat een deel van de containers en trailers bestemd is voor het Verenigd Koninkrijk, willen Ekol en Transuniverse gezamenlijk een ro/ro-terminal bouwen op de kop van het in 2010 in gebruik genomen Kluizendok. Die zal door een derde partij geëxploiteerd worden. Daarover zijn al onderhandelingen aan de gang.

Transuniverse verwacht dat op termijn wekelijks twintig treinen van de Turkse logistiek dienstverlener Ekol op de nieuw aan te leggen spoorterminal worden behandeld, goed voor zo’n twee miljoen ton lading op jaarbasis. Ekol onderhoudt met partners al een netwerk van spoordiensten en beschikt onder meer over eigen 45-voets groot volume-containers.

Prima aanvulling

North Sea Port-topman Daan
Schalck ziet de ontwikkeling van het nieuwe complex als prima aanvulling voor de haven. ‘We hebben de ambitie om het Kluizendok verder te ontwikkelen als multimodaal knooppunt. Bovendien stimuleren we bedrijven om steeds meer gebruik te maken van vervoer via het spoor of het water. Wij verwachten dat deze ontwikkeling daar een belangrijke bijdrage aan zal leveren’, laat hij optekenen.