In de huidige situatie krijgt een verlader of expediteur informatie van een terminal over een specifieke container pas na het invoeren van verschillende gegevens, waaronder een pincode. Deze informatie is niet standaard voor hen of andere betrokken partijen beschikbaar, omdat niet direct bekend is wie met wie informatie mag delen. Niet alleen levert dit veel handmatig werk op, maar partijen beschikken vaak pas laat over deze pincode.

Data uit Portbase

In de pilot levert ECT containerdata eerder en veilig aan de verladers Nature’s Pride en Total Produce. Daarbij maakt ECT gebruik van data uit het port community systeem van Portbase. Met toestemming van de eigenaar van een container deelt Portbase informatie over de container met de terminal.

ECT stelt vervolgens op haar beurt de informatie automatisch ter beschikking via haar nieuwe ‘MyTerminal portal’ aan geautoriseerde gebruikers van de pilotdeelnemers. Voor het verlenen van toestemming en voor veilige identificatie maakt de pilot gebruik van de technische specificaties van iShare. ECT en Portbase hebben hiervoor hun berichtenverkeer ingericht op basis van dat afsprakenstelsel.

Breder beschikbaar

De resultaten van de pilot zijn na de zomer bekend. ECT evalueert dan of deze wijze van identificatie, authenticatie en autorisatie breder beschikbaar kan worden gesteld.

‘Verladers hebben baat bij accurate en tijdige informatie over de status van hun container tijdens het losproces op de terminal. Vooral het daadwerkelijke moment van lossing van de container is belangrijk. Hiermee kunnen verladers hun eigen planning en processen verder optimaliseren. In het geval van versproducten van verladers als Nature’s Pride en Total Produce, is de status van de container zelfs bepalend voor het moment waarop de goederen op de markt worden gebracht’, licht iShare-woordvoerster Trudy de Jong toe.