Het bedrijf vindt intussen dat de diepzeehaven bij Wilhelmshaven niet erg opschiet met de benutting van zijn voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld Hamburg en Bremen. Nordfrost werkt daarom aan een eigen vestiging, plus eigen overslagterminal voor binnenschepen, in Wesel, aan de Rijn nabij de Nederlandse grens. Het wil vandaar lading verschepen naar de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen.

Nordfrost was de eerste investeerder op het terrein van de nieuwe Noord-Duitse diepzeehaven. Medio 2012, nog voor de officiële opening van Jade-Weser-Port, werd er een loods van 23.000 vierkante meter in gebruik genomen. Deze is inmiddels in oppervlakte verdrievoudigd en richt zich op de opslag van diepvries, verse producten en droge lading. Al met al investeerde Nordfrost in de containerhaven van Wilhelmshaven al 104 miljoen euro.

Honderd klanten

Het nieuwe hoge vrieshuis moet in mei 2021 gereed zijn. De hal voor zware (project)lading, die achtduizend vierkante meter zal beslaan, kan al binnen een jaar in gebruik worden genomen. In totaal beschikt Nordfrost over 33 hectare aan grond op het logistieke terrein bij de haven, waarvan nog elf hectare kan worden bebouwd. In de bestaande panden werkt Nordfrost voor een honderdtal klanten uit de voedingsmiddelenindustrie. Er werken 350 mensen in drieploegendienst in deze koel- en vriesopslag en in de containertrucking.

De bestaande complexen, waarin 105.000 palletplaatsen zijn ondergebracht, zitten goeddeels vol. Nordfrost wil ze niet alleen uitbreiden, maar zich in Wilhelmshaven ook sterk ontwikkelen in de verwerking van projectlading. De topman van het bedrijf, Horst Bartels, ziet veel groeipotentieel voor de gehele haven.

Deze biedt ruimte aan zestien containerkranen, waarmee in beginsel vier containerschepen met een capaciteit van elk 20.000 teu kunnen worden afgehandeld. Nu, zeven jaar na opening, zijn echter nog maar acht containerkranen opgesteld, waarmee dus slechts twee grote containerschepen tegelijk kunnen worden ontvangen.

Plannen in Wesel

Eurogate, die de containeroverslag in de haven verzorgt, ziet voorlopig geen noodzaak om de capaciteit uit te breiden. Ook de deelstaat Nedersaksen heeft daarvoor nog geen plannen. Dat beperkt volgens Bartels de flexibiliteit en de aantrekkelijkheid van Wilhelmshaven voor grote containerrederijen.

Nordfrost gaat daarom binnen enkele jaren ook investeren in de Rheinhafen van Wesel. Het bedrijf wil er een eigen terminal aanleggen met bijbehorende opslagruimte, voor de behandeling van binnenschepen met lading die via de havens van Rotterdam en Antwerpen wordt verscheept.