In een animatie (zie onder) laat Port of Rotterdam zien hoe de Wilhelminahaven er straks uit zal gaan zien. Het moet een haven worden die tegemoet komt aan de stijgende vraag naar afhandelcapaciteit voor de overslag van bulk.

Trekkracht

De huidige afmeerboeien worden vervangen door vijf nieuwe gecertificeerde afmeerboeien met een trekkracht tot 200 ton. De zee-, binnenvaart- en loopsteigers & afmeerpalen krijgen een flinke upgrade en er wordt een duwbakvak gecreëerd. De nieuwe boeiconfiguratie moet de de board-board afhandelcapaciteit vergroten en biedt ook grotere schepen de mogelijkheid om meer en gelijktijdig over te slaan.

‘Met deze ontwikkeling komen we niet alleen tegemoet aan de stijgende vraag naar afhandelcapaciteit voor de overslag van bulk en waterontsloten kavels, maar wordt de Wilhelminahaven ook future proof. De haven wordt overzichtelijker en veiliger voor alle gebruikers, en ook de nautische ruimte wordt optimaal benut. Daarmee realiseren we ook meteen een optimale nautische ontsluiting voor Kilkade 7’, aldus Rik Dalmeijer, gebiedsmanager Dordrecht Inland Seaport.