Waarom heeft HbR u aangesteld? Om uw contacten hier?

Ja, ik heb hier sinds 1983 verschillende periodes gewerkt. Destijds kwam ik hier terecht als vertegenwoordiger voor KNSM, dat net was overgenomen door Nedlloyd. Vanaf 1999 was ik verantwoordelijk voor de Duitsland-organisatie van P&O Nedlloyd en tussen 2006 en 2013 zat ik hier voor Maersk. Ik heb ook in Saoedi-Arabië, Italië en Amerika voor Nedlloyd gewerkt.

Waarom wilde het HbR uitgerekend hier een vertegenwoordiger?

Omdat hier beslissingen worden genomen omtrent ladingstromen en operaties. De meeste hoofdkantoren zitten hier, maar ook alle services eromheen. De Duitse markt is natuurlijk enorm. Met name voor containers is Hamburg dé stad: Hapag-Lloyd, Cosco, Maersk, noem maar op. Ze zitten hier.

Doet u dit alleen of heeft het Havenbedrijf meer ‘oliemannetjes’ zoals u?

Duitsland is natuurlijk een belangrijke markt, vandaar dat hier nog drie collega’s van mij actief zijn in Nürnberg, Mannheim en Duisburg. Verder zit er een representative in Wenen.

U lobbyt hier om bedrijven te overtuigen om niet via Hamburg, maar via Rotterdam te transporteren?

Ik vraag ze vooral waarom ladingen die per trein van en naar Zuid-Duitsland gaan via Antwerpen, Bremen of Hamburg gaan – en niet via Rotterdam. Wij zijn vaak eerste loshaven, hebben snelle transittijden. Wat hebben rederijen, feeder- en breakbulkoperators nog meer nodig om voor Rotterdam te kiezen? Ik praat ook met railoperators over problemen die ze tegenkomen en wijs ze op projecten om het efficiënter te maken. PortShuttle en Container Exchange Route (CER) bijvoorbeeld, maar ook – vooral – digitaliseringsprojecten zoals Pronto. Rotterdam is koploper in het transparant maken van ladingstromen door digitalisering.

Rotterdam moet er naartoe om ze te overtuigen?

Ja, je kunt niet achterover geleund gaan zitten wachten en er vanuit gaan dat ze vanzelf komen omdat we aan het eind van de rivier zitten. Je moet vernieuwen en dat uitdragen. Stilstand is achteruitgang.

Het draait dus vooral om Zuid-Duitsland. Wat zijn daar de eerste successen? En waarop mikt u op de lange termijn?

Er komen nieuwe verbindingen tussen München en Stuttgart-Kornwestheim, maar dat lag niet alleen aan mij. Ik denk dat de recente lage waterstanden in de Rijn mede reden zijn voor operators om in de toekomst te investeren in treinverbindingen via Rotterdam. Treinen zijn de toekomst. Toen het transport afgelopen jaar niet meer per binnenvaartschip lukte, moesten veel Duitse vervoerders overstappen op de trein. Dat gaat vanuit Hamburg of Bremen niet altijd snel, terwijl je het voor dezelfde prijs via Rotterdam kunt doen.

Gaat u gewoon bij bedrijven langs of bent u voortdurend aan het golfen en borrelen?

Haha, nee, ik drink vooral heel veel koffie. Vast wel tien kopjes per dag. Veel afspraken hier in de buurt natuurlijk. In de Speicherstadt zitten de rederijen, een stukje verderop de expediteurs. Je blijft op de hoogte van wat er speelt door met iedereen te praten. Ik ontmoet mensen ook om terug te komen op problemen die ze hebben ondervonden bij operationele zaken. Daarvoor overleg ik met collega’s in Rotterdam over alternatieven. Gevaarlijke stoffen transporteer je via Rotterdam bijvoorbeeld makkelijker dan via Antwerpen. Ik zoek uit wat wij kunnen aanbieden zodat ze qua prijs beter uitkomen. Ik hoop ze te laten switchen van elders, dat is uiteindelijk waar het om gaat. En de groeipotentie voor Rotterdam zit wat dat betreft, denk ik, in de treinverbindingen.

U heeft het vooral over Hamburg en Antwerpen, maar houdt u Zuid-Europese concurrenten ook in de gaten?

Triëst en Koper doen ook mee in Zuid-Duitsland en zijn goed bezig. We vissen allemaal in dezelfde vijver. Maar zij moeten de Alpen over. Dat lukt niet met hele lange treinen.

De keuze is uiteindelijk aan de verladers. Kent u die ook?

Ik heb vroeger grote klanten bediend. Ik ken dus de Duitse chemie, de Mercedessen, BMW’s, Puma’s en Adidassen van deze wereld.

Als u denkt dat zij hun ladingstromen zouden moeten verplaatsen, gaat u even langs bij BMW?

Ik ga niet ‘even’ langs bij BMW. In de ladingstromen van dat soort megabedrijven verandert niet zo gek veel, maar wel in het gebruik van digitale producten. En dat maakt het weer interessant: want juist daarin is Rotterdam sterk. Wij hebben een goed verhaal.