DeltaPort is voor Rotterdam de ideale partner om de regio’s van het Roergebied, het Münsterland, Oost-Westfalen-Lippe en het zuidelijke Westfalen nog efficiënter te kunnen bereiken, staat in een woensdag verschenen persbericht.

Met de stadshaven Wesel, de Rhein-Lippe-Haven Wesel, de haven van Voerde-Emmelsum en de havens van Emmerich en Rheinberg-Orsoy staan er vijf havens met drie modaliteiten ter beschikking om in het met vele files geplaagde Noordrijn-Westfalen de overstap mogelijk te maken van vrachtauto’s naar de schonere binnenvaart en treinverkeer.

Drie punten

De samenwerking richt zich op drie strategische punten. Beide havens maken een sterke groei door op het gebied van de koellogistiek. Gezamenlijk onderzoeken ze hoe deze goederenstromen nog betrouwbaarder, efficiënter en duurzamer kunnen worden ondersteund en vervoerd.

Ook het proces van digitalisering in de logistiek moet worden versneld. De structurele digitale uitwisseling van informatie tussen de beide havens wordt daarom verder uitgebreid. Er wordt eveneens aandacht besteed aan het ecologisch duurzaam ontwikkelen van de afzonderlijke stappen binnen complexe logistieke oplossingen.

‘Rotterdam heeft op dit punt ervaring bij de overstap naar een op de lange termijn emissievrije haven en DeltaPort zorgt met innovatieve technologische projecten voor meer voordeel voor de klant’, zo valt te lezen op de website van Havenbedrijf Rotterdam.

EcoPort 813

Hierbij wordt de nadruk gelegd op het duurzaamheidsproject EcoPort 813, dat in de toekomst het aanwezige afvalwarmtepotentieel van de aluminiumfabriek in de haven van Emmelsum ter grootte van 136 GWh gebruikt om temperatuurgeleide logistieke gebouwen van CO2-neutrale energie te voorzien.

27.000 ton CO2 kan op die manier in het kader van de energievoorziening van de te vestigen koelinstallaties worden bespaard, zo stelt het havenbedrijf. Naast het gebruik van afvalwarmte voor logistieke centra in de haven, zal ook de duurzaamheid voor transportoplossingen (bijvoorbeeld op het water) nader worden onderzocht.

Drijvende kracht

‘We zien in Rotterdam niet alleen de grootste Europese zeehaven maar veeleer een van de leidende drijvende krachten achter de innovatie van de havenlogistiek,’ aldus directeur Andreas Stolte van DeltaPort. ‘Wij zijn er ook van overtuigd dat we met deze samenwerking gezamenlijk een belangrijke bijdrage leveren aan de duurzame ontwikkeling van logistieke ketens en daarmee ook zorgen voor de ontlasting van ons milieu.’