Hans Vervat (links) bij de opening van de tweede locatie van MCS in het Eemhavengbied, geflankeerd door olympisch zwemkampioene Inge de Bruijn en voormalig havenwethouder Adriaan Visser.

Hij maakt er geen geheim van al lange tijd een oogje te hebben op de Rotterdamse draaischijf van de Zweedse bosbouwgigant. ‘Toen het Havenbedrijf een paar jaar geleden na het vertrek van containerstuwadoor ECT begon met de herverkaveling van het gebied zijn we al een keer in gesprek geweest. Dat heeft toen niets opgeleverd en uiteindelijk hebben we allebei een kavel van 4,5 hectare gekregen.’

We is in dit geval Mainport Container Services (MCS), het depot-bedrijf van Vervats Matrans Group, dat aan beide kanten van de SCA-terminal is gevestigd. Vervats belangstelling bleef, mede omdat de aangeboden kavels volgens hem ‘te klein’ waren om echt te kunnen groeien. Toen de terminal vorig jaar op de markt kwam, was hij er dan ook als de kippen bij: ‘Je buurman komt maar een keer langs, dan moet je zo’n kans niet aan je voorbij laten gaan.’

Uitbreiding

Toch vormden de overnamegesprekken volgens hem een spannende periode. Enerzijds omdat er meer serieuze kandidaten waren, anderzijds omdat al te veel gretigheid niet bevorderlijk is voor de onderhandelingspositie. Vervat, onder meer voormalig wethouder en Havenman van het Jaar, ziet voor de locatie een mooie rol weggelegd naast ‘de grote drie op de Maasvlakte (ECT, APMT en RWG – red.)’. ‘De Rotterdamse haven is meer dan containers. Ik zie volop mogelijkheden om de terminal verder te ontwikkelen op het gebied van breakbulk en projectlading’, zegt hij.

Prettige bijkomstigheid is dat SCA beschikt over zo’n 70.000 meter loodsruimte. Vervat: ‘Dat is best bijzonder, want zo veel locaties met loodsruimte aan een zeekade zijn er niet. Op dit moment is er nogal wat leegstand, maar ik zie zeker mogelijkheden om de bezetting op te voeren.’ Zoals hij ook kansen ziet om de containeroverslag, nu zo’n 120.000 stuks per jaar, uit te breiden: ‘Dat aantal moet op termijn minimaal verdubbelen.’

Basis

MCS heeft daarvoor al een stevige basis gelegd met het vervoer over water van zo’n 55.000 empties, lege containers, per jaar. Maar de havenondernemer ziet ook het vervoer van beladen containers per barge tussen het Eemhavengebied en de Maasvlakte de komende jaren snel verder toenemen: ‘We zitten nu nog in de aanloopfase, maar binnen afzienbare termijn moet er dagelijkse een shuttle heen en weer varen.’

De markt voor de combinatie SCA-MCS ziet hij ‘als alles wat niet in een container past’. Hij noemt projectlading met name als een markt met volop groeimogelijkheden. ‘En ja, rederijen wisselen wel eens van terminal of van haven. Dus ik sluit niet uit dat het ons lukt om klanten uit andere havens hier naartoe te halen.’

Brexit

De nakende Brexit ziet hij daarbij eerder als een voordeel dan als een nadeel voor de Rotterdamse haven. ‘Ten tijde van het IJzeren Gordijn was Rotterdam veruit de belangrijkste doorvoerhaven voor Oost-Europa. Praktisch alle lading van en naar Rusland liep via ons. Nu zijn de Britten bezig een gordijn op te hangen tussen henzelf en de Europese Unie. Dat biedt kansen. Zulk soort gordijnen zijn altijd gunstig voor een haven.’

Bron foto: Port of Rotterdam

Lees ook: Hans Vervat koopt Rotterdamse terminal SCA Logistics