Op donderdag 19 mei raakte het meest recente slachtoffer ernstig gewond, waarschijnlijk nadat hij in aanraking kwam met een grijper die in beweging kwam door een verschoven lading. Na een aantal dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen, is de medewerker uiteindelijk overleden. Het ongeval vond plaats bij een vestiging van Steinweg in de Waalhaven.

In november vorig jaar kwam een leerling van het Scheepvaart- en Transportcollege (STC) om het leven bij de Hartel Terminal in de Rotterdamse haven. Het 17-jarige slachtoffer uit Stellendam kwam terecht onder een vorkheftruck die omviel.

Drie doden

Ook in 2017 was het raak. Binnen enkele weken kwamen er drie medewerkers om op diverse locaties. In de Waalhaven raakte een man bekneld tussen een muur en een vorkheftruck, terwijl korte tijd daarvoor een medewerker overleed bij een incident met een containerkraan op een andere locatie in Rotterdam. In dezelfde periode kwam in Moerdijk een chauffeur vast te zitten tussen zijn vrachtwagen en een muurtje, toen het voertuig in beweging kwam. Het slachtoffer overleefde het incident niet. Tevens zouden er rond dezelfde tijd twee gewonden zijn gevallen bij ongevallen op terreinen van Steinweg.

Na het recente ongeval in de Waalhaven kwam de teller van het aantal dodelijke slachtoffers op vijf te staan. Reden voor Niek Stam (FNV Havens) om felle kritiek te uiten. Volgens hem wordt het tijd dat er actie komt vanuit de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

‘Ik kan me voorstellen dat medewerkers elkaar aankijken met een blik van: nou, wie is de volgende?’, zegt hij in een interview met deze krant (zie pagina 2). Volgens hem kan het geen toeval zijn dat er zoveel incidenten plaatsvinden in een relatief korte tijd. Er is iets mis met de cultuur binnen het bedrijf, denkt Stam.

Ik kan me voorstellen dat medewerkers elkaar aankijken met een blik van: nou, wie is de volgende?

Naast de inspectie SZW zou ook de lokale politiek maatregelen moeten nemen om de veiligheid bij het overslagbedrijf te verbeteren, vindt FNV Havens, al verwacht Stam daar weinig van. Acties vanuit de vakbond zelf komen er vermoedelijk niet. De werknemersorganisatie heeft bij Steinweg minder in de melk te brokkelen dan bij andere overslagbedrijven in de Rotterdamse haven.

Onderzoek door inspectie

Naar aanleiding van de ongevallen is in het verleden onderzoek gedaan door de inspectie. Voor één van de ongevallen uit 2017 is een boete opgelegd van 45.000 euro. Bij het incident met de vorkheftruck vorig jaar is geen straf opgelegd. Steinweg wilde niet reageren op de kwestie.

Het overslagbedrijf heeft een jaaromzet van circa een miljard euro (jaarverslag 2017). Het is naast Nederland actief in diverse andere Europese landen, waar het merendeel van de omzet vandaan komt. Ook buiten Europa heeft Steinweg vestigingen, onder meer in China, Zuid-Korea en het Midden-Oosten.