Rederijen, verladers, terminals, expediteurs, (logistieke) dienstverleners en havens presenteerden zich allemaal tijdens Breakbulk Europe. Onder de ruim 550 exposanten bevonden zich ook veel Nederlanders, met bedrijven als Spliethoff Group, Broekman Logistics, Amasus, Houcon, Roll Group, Wilson en Van der Vlist Transport.

Rondgang

Een rondgang op de beurs leert dat Breakbulk Europe vooral een event is waar veel nieuwe contacten worden opgedaan en waar bestaande contacten worden versterkt. De Messe werd niet overspoeld door bijzondere, unieke innovaties. Op de vraag welke nieuwe ontwikkelingen gepresenteerd werden op de beurs, kon vrijwel niemand een duidelijk antwoord geven. ‘Daar is het de sector niet voor. Het draait om efficiëntie’, zo klonk de algemene mening. Dat netwerken, dat ging de standhouders wel goed af. Met name de vertegenwoordigers in de drukke hal 5 klonken tevreden.

Arjan Honing van Interlloyd Averij kijkt terug op een naar eigen zeggen uitstekende beurs. ‘Je spreekt al je belangrijkste klanten in een paar dagen tijd. Dat is essentieel voor het versterken van de relaties met klanten.’ Of Interlloyd aan deze beurs rechtstreeks nieuwe klanten overhoudt, valt moeilijk te zeggen. ‘Dat is eigenlijk niet meetbaar voor een bedrijf als het onze. Het gaat erom dat mensen je zien en herkennen.’ Honing geeft ook nog een tip mee voor standhouders die volgend jaar willen deelnemen aan Breakbulk Bremen. ‘Het wordt zo groot. Je moet echt goed voorbereid naar de beurs gaan en afspraken vooraf inplannen. Zeker als je zelf ook nog wat wilt zien.’

Nieuwe klanten

De meeste bezoekers kozen ervoor om op woensdag een kijkje te nemen op de beurs. Deze dag was voor de standhouders dan ook een komen en gaan van klanten. Zo ook voor Robert-Jan van der Voort van Cargow. Voor hem is Breakbulk Bremen het moment om de interesse te wekken voor breakbulk en projectlading. ‘Ik doe mee aan twee beurzen per jaar. Breakbulk Bremen en de door Nieuwsblad Transport georganiseerde Project Cargo Summit in Rotterdam. We hopen natuurlijk nieuwe klanten binnen te halen. In Bremen heb ik in elk geval een aantal interessante partijen gesproken.’ Behalve het binnenhalen van nieuwe klanten is ook het behoud van een goede band met de huidige klanten zeer belangrijk tijdens dergelijke evenementen, zegt Van der Voort. ‘We zijn weer met zeventig klanten wezen eten in Bremen. Zo kunnen we iets teruggeven en spreken we iedereen meteen.’

Continu druk

Tijdens Breakbulk Europe 2019 was een belangrijke rol weggelegd voor de havenbedrijven uit Europa. Misschien wel een van de grootste stands van de beurs was van de Port of Gdansk. De opkomende haven uit Polen ziet veel kansen binnen breakbulk. Logischerwijs was het bij de stands van de Duitse havens Hamburg en Bremen continu druk. Beiden speelden niet alleen zichzelf, maar ook aangesloten bedrijven in de kijker. Een perfecte plek om dat te doen, waar het allemaal om draait tijdens deze beurs: netwerken. Ook uit Spanje, Italië en de Scandinavische landen kwamen havenbedrijven naar Bremen om hun haven te promoten.

Tussen de grote internationale havens lieten de Nederlandse havens zich zeker niet ondersneeuwen. Zo koos Port of Amsterdam, in samenwerking met een aantal grote bedrijven uit de regio, voor een grote open stand. Port of Rotterdam deelde haar stand met RPPC en vertegenwoordigde eveneens meerdere bedrijven op de stand. Ook Port of Zwolle en Port of Moerdijk deelden mee op de speciale breakbulkstand. Schuin tegenover Port of Amsterdam stonden de Zeeuwen samen met de Belgische delegatie uit Gent om North Sea Port te promoten.

Sceptisch

Het Vlaams-Nederlandse North Sea Port was niet te missen tijdens de beurs. Het havenbedrijf koos voor een grote hoge stand, waardoor het logo continu zichtbaar in beeld was. En dat heeft z’n vruchten afgeworpen. Het jonge havenbedrijf kijkt tevreden terug op de beurs.

‘Ik was een paar weken geleden ook in Antwerpen op Antwerp XL en dat vond ik er erg strak uitzien. Ik was een beetje sceptisch over Bremen, waar ik dit jaar zelf voor het eerst was. Het bleek echt volledig ongegrond. Ik vond Breakbulk Bremen een hele goede beurs met een mooie mix. In een paar dagen tijd zie je echt de hele logistieke wereld’, zegt Jean Ruinard, commercieel manager bij North Sea Port. Met de mooie mix doelt Ruinard op zowel de standhouders als de bezoekers. ‘De havens stonden er allemaal, maar ook andere echt interessante bedrijven. Daarbij waren het niet alleen bedrijven die actief zijn in breakbulk, maar bijvoorbeeld ook roro en containers.’ Op de vraag of Ruinard volgend jaar voor Antwerpen voor Bremen kiest, durft hij nog geen antwoord te geven. ‘Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat we op allebei moeten staan.’

Tafelvoetbalkampioen

In de typisch Duitse Biergarten, tussen de foodtrucks en de barretjes, stond een meterslang tafelvoetbalspel voor het kampioenschap dat georganiseerd werd door RPPC en Havenbedrijf Rotterdam. Acht teams namen het tegen elkaar op in de Breakbulk Championship Table Football. Port of Antwerp, North Sea Port, Port of Amsterdam, Van der Vlist Transport Group, Spliethoff Group, Rhenus Logistics, Broekman Logistics en Port of Rotterdam kruisten de degens. Rhenus Logistics mocht uiteindelijk de beker in ontvangst nemen na een spannende finale tegen North Sea Port.