De sleepboot-bemanningen voeren al ruim een maand actie en hebben het werk al vijf keer neergelegd. Dat leidde tot flinke vertragingen van de scheepvaart van en naar Amsterdam. Niet toevallig vallen de acties samen met een langdurige stremming overdag op werkdagen van de grote sluis bij IJmuiden.

Loonsverhoging

De ruim zestig slepers eisen een loonsverhoging van 4 x 4% voor de komende jaren. Daarmee zou een loonoffer uit 2014 gerepareerd moeten worden. De werknemers zijn toen voor gelijk loon meer uren gaan varen. Vakbonden FNV Havens en Nautilus International, die de acties steunen, noemen het ‘te zot voor woorden dat de werknemers actie moeten voeren om betaald te worden voor uren die zij werken’.

Partijen hebben recentelijk ‘verkennend overleg’ gevoerd in een poging het conflict vlot te trekken. Dat heeft echter niets opgeleverd. Volgens de bonden was Svitzer ‘op geen enkele manier bereid tegemoet te komen aan de redelijke eisen van de werknemers’.

Svitzer is onderdeel van AP Moller-Maersk. De Nederlandse tak exploiteert zeven sleepboten, waarvan een in Rotterdam en zes in het Noordzeekanaalgebied. Daarmee neemt het bedrijf de helft van de scheepvaartbegeleiding van en naar de regio voor zijn rekening.