Daarmee heeft de Vlaamse regering onder leiding van Bart De Wever (N-VA) op de valreep gehoor gegeven aan de oproep van het Havenbedrijf Antwerpen om de knoop zo snel mogelijk door te hakken. Komende zondag zijn er verkiezingen in Vlaanderen en eindigt het mandaat van de huidige regering.

Saeftinghedok ‘light’

Met de bouw van een insteekdok met ruim drie miljoen teu capaciteit is gekozen voor de ‘light’ variant van het Saeftinghedok, al wordt die naam opmerkelijk genoeg door de Vlaamse regering niet meer gebruikt. Oorspronkelijk zou het dok een lengte van 4.100 meter krijgen en een capaciteit van meer dan tien miljoen teu.

Maar na een jarenlange strijd met milieuverenigingen en lokale actiegroepen is het plan afgeslankt tot een insteekdok van anderhalve kilometer, waarvan alleen de zuidkant een overslagkade krijgt. Voorlopig althans, want een volgende regering kan een nieuw besluit nemen wanneer daarvoor voldoende draagvlak zou bestaan.

Toekomstperspectief

Intussen behoudt het nagenoeg verlaten polderdorp Doel wel enig toekomstperspectief. Vlaams minister van openbare werken Ben Weyts (N-VA) zal een extern ontwerpbureau de opdracht geven hiervoor een visie uit te tekenen. Voor het gebied dat containerterrein wordt ontwikkeld, komt een natuurcompensatieplan.

Daarvoor komt onder meer Prosperpolder Zuid in aanmerking, een gebied van 169 hectare ten zuiden van de Nederlandse grens, nabij het Verdronken Land van Saeftinghe. Dit terrein is al eigendom van de Vlaamse overheid. Er wordt ook een plan opgesteld voor een verbinding tussen de E34 (Antwerpen-Gent) en de N70 (Antwerpen-Knokke).

De huidige beslissing van de Vlaamse regering is nog geen definitieve stap. Ze wordt van 8 juni tot 17 augustus onderworpen aan een openbaar onderzoek. Op basis van de daarmee ingebrachte opmerkingen kunnen de plannen verder worden verfijnd.