Het project  voorziet in de aanleg van een twaalf  kilometer lang stelsel van betonbanen, exclusief voor de uitwisseling van containers tussen bedrijven op de Maasvlakte. Daarbij gaat het om de vijf deepsea terminals en een aantal andere bedrijven, waaronder empty depots en distributiebedrijven. Met het project is een investering van ongeveer 175 miljoen euro gemoeid.

Eerste ter wereld

Volgens Paul is de CER, die aanvankelijk als interne baan te boek stond, het eerste systeem in zijn soort ter wereld. De vijf deepsea terminals (ECT Delta, Euromax, APMT1 en 2 en RWG) en de andere aangesloten bedrijven kunnen kunnen zo snel containers uitwisselen, bijvoorbeeld om ze te bundelen voor doorvoer naar het achterland, of om ze te verzamelen voor export. Daarmee moet het vervoer tussen de terminals goedkoper en efficiënter uitgevoerd kunnen worden dan via de openbare weg.

De CER wordt aangelegd door de ‘Combinatie CER’ van KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort. Die is overigens al maanden geleden met de feitelijke bouw begonnen. De CER moet voor eind volgend jaar klaar zijn. Paul, die eerder als projectdirecteur verantwoordelijk was voor de aanleg van Maasvlaklte 2, waarschuwde nog maar even dat hij eraan gewend is dat projecten ‘op tijd, binnen budget en scope’  worden uitgevoerd.

Vast tarief

Het vervoer over de CER zal tegen een vast tarief worden uitgevoerd door een nog te selecteren transporteur. Het Havenbedrijf heeft daarvoor een tender uitgeschreven, waarvan de uitkomst nog niet bekend is. Aanvankelijk waren er plannen om autonome voertuigen (agv’s) in te zetten, maar onder druk van vakbonden is besloten om de containers te vervoeren met bemande ‘mts’en’. Deze containertreintjes kunnen tot tien teu in een keer vervoeren. De verwachting is dat er op termijn ongeveer een miljoen containers per jaar via de CER worden vervoerd.