Op de nieuwe overdekte werf kunnen jachten tot 160 meter gebouwd worden. Dat is vijftig meter meer dan het langste schip dat Feadship tot nu toe heeft gebouwd. Dat is de 110 meter lange ‘Anna’, die vorig jaar is opgeleverd en vernoemd zou zijn naar de dochter van de eigenaar. Dat is volgens zakenblad Quote de Russische industrieel Dmitry Rybolovlev, maar dat is nooit officieel bevestigd.

Aansluiting wereldtop

De nieuwe werf moet de Nederlandse groep, een samenwerking van Royal Van Lent Shipyard en Koninklijke De Vries Scheepsbouw, in staat stellen aansluiting te houden bij de wereldtop op het gebied van superjachten. Daar is al jaren een trend aan de gang naar steeds grotere en duurdere schepen, besteld door steeds rijkere opdrachtgevers.

Nederlandse scheepsbouwers hebben hun aandeel op deze exclusieve markt de afgelopen decennia fors weten op te voeren. Zo bouwde Feadship nog maar vier jaar geleden zijn eerste schip van meer dan honderd meter, maar inmiddels behoort die klasse tot het standaard assortiment. De groep heeft zo’n 1.800 werknemers van verschillende disciplines in dienst, zoals ontwerp, scheepsinterieurbouw en werktuigbouw.

Sinds 1849

Feadship ontstond kort na WOII als een samenwerkingsverband van scheepswerven Royal Van Lent Shipyard en Koninklijke De Vries Scheepsbouw, waarvan de oorsprong in Aalsmeer ligt. De opening is onderdeel van de viering van het 170-jarig jubileum van Royal Van Lent Shipyard, dat al sinds 1849 een scheepswerf heeft op De Kaag.

Maritiem Nederland meldt dat Koningin Máxima tijdens haar bezoek wordt rondgeleid langs de kade waar de Heritage Fleet ligt, een selectie van historische jachten. Zij krijgt een toelichting op de geschiedenis van Royal van Lent en spreekt met medewerkers over de verschillende ambachten waarvoor zij zijn opgeleid op de Feadship-academie. Ook is er aandacht voor duurzame en innovatieve toepassingen in de scheepsbouw.