De betrokken vakbonden, FNV Havens en Nautilus International, verwachten dat het scheepvaartverkeer van en naar het Noordzeekanaalgebied daardoor ‘een behoorlijke vertraging’ zal oplopen. Jos Hilberding van Nautilus International zegt dat de werknemers ‘door de aanhoudende weigering aan de kant van het bedrijf niets anders rest dan actie te voeren’.

Looneis van 4×4%

Hij doelt daarmee op de weigering van het bedrijf in te gaan op de looneis van 4 x 4% voor de komende jaren. Daarmee zou een loonoffer uit 2014 gerepareerd moeten worden. De werknemers zijn toen voor gelijk loon meer uren gaan varen. Bestuurder Asmae Hajjari van FNV Havens noemt het ‘te zot voor woorden dat de werknemers actie moeten voeren om betaald te worden voor uren die zij werken’. Svitzer heeft tot nu toe 2 x 2% geboden.

De acties vallen samen met een gedeeltelijke stremming van de Noordersluis bij IJmuiden, de centrale toegangspoort van het Noordzeekanaal en daarmee van de haven van Amsterdam. Die blijft op werkdagen overdag tussen 06.00 en 18.00 uur dicht in verband met de inspectie van de railbaan van de 1.200 ton zware roldeur aan de landzijdige kant van de sluis. Schepen langer dan 135 meter kunnen dan niet door de sluizen bij IJmuiden.

Vertraging meer dan 24 uur

Het sleepwerk in het Noordzeekanaalgebied wordt op 50/50-basis uitgevoerd door Svitzer en Iskes, beide met zes sleepboten. Tijdens vorige werkonderbrekingen bij Svitzer bleek al dat de scheepvaart van en naar Amsterdam forse vertraging opliep, in sommige gevallen tot meer dan 24 uur. De zevende sleepboot van Svitzer is in Rotterdam gestationeerd.