‘Met deze verdieping zetten we de poorten van de Rotterdamse haven nog verder open voor een nieuwe generatie zeeschepen’, zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).

Na de werkzaamheden kunnen schepen met een diepgang tot vijftien meter onder normale omstandigheden de Botlekhaven binnen varen. Dit hangt onder meer samen met het nieuwe Panamakanaal, waar schepen tegenwoordig met een diepgang van maximaal 14,90 meter door kunnen varen. Deze new panamax schepen kunnen door de verdiepingswerkzaamheden in Rotterdam nu ook zonder restricties in de Botlek arriveren.

De ‘Delta Mariner’ is aangemeerd bij een terminal van Koole. Topman John Kraakman licht toe: ‘Door de verdieping kunnen wij de klanten op onze terminals beter bedienen. Dit zal resulteren in een verdere verbetering van de logistiek, doordat minder scheepsbewegingen nodig zijn.’

Nieuwe diepten

Rijkswaterstaat verdiepte de Nieuwe Waterweg en het Havenbedrijf Rotterdam deed hetzelfde bij de Botlek. In de Botlek gaat de nautisch gegarandeerde diepte van -14,50 meter naar -15,90 meter.

Op de Nieuwe Waterweg wordt het eerste gedeelte vanaf Hoek van Holland verdiept van -15 meter naar -16,20 meter tot Maassluis. Het tweede gedeelte tot de Beneluxtunnel krijgt een gegarandeerde diepgang van -16,40 meter. Dat was -14,50 meter.

Complexe stroming

De Nieuwe Waterweg kent een complexe stroming. Het kanaal staat onder invloed van eb en vloed, landinwaartse stroming en stroming naar zee. Daarom moet de vaarweg kunstmatig op diepte worden gehouden. Het is over een lengte van 25 kilometer verdiept, van Hoek van Holland tot de Beneluxtunnel.

De uitvoering van de verdieping lag in handen van Koninklijke Boskalis Westminster (Maasluis tot Beneluxtunnel en de Botlek) en Van der Kamp (Nieuwe Waterweg Maasluis-Hoek van Holland).