Als de rederij, het Duitse Blumenthal, niet voor donderdagmiddag 15.00 uur een akkoord met de zeevarendenbond ITF bereikt, zal de avondploeg het onder Kaaiman-vlag varende schip niet in behandeling nemen, verwacht bestuurder Cees Bos van vakbond FNV Havens.

Hij was door ITF-inspecteur Gijs Mol gevraagd om hem gisteravond te vergezellen bij een bezoek aan boord voor controle van de arbeidsomstandigheden. Toen Mol de toegang tot het schip werd geweigerd, besloten de EBS’ers de lossing van het schip stil te leggen.

Slechte reputatie

Het controlebezoek aan de slechts anderhalf jaar oude bulkcarrier van 35.000 ton was geen toeval. Volgens Bos heeft Blumenthal internationaal een slechte reputatie omdat de bemanningen zouden worden onderbetaald en de voeding niet aan de normen zou voldoen.

Volgens Bos is het bij Blumenthal standaardpraktijk om voor zowel het dekpersoneel als de officieren om 20% van de gage in te houden en dat deel pas bij het afmonsteren uit te keren. ‘Dat wordt als stok achter de deur gebruikt om de mensen kort te houden. Als mensen bijvoorbeeld met de vakbond praten, raken ze die 20% kwijt’, aldus de vakbondsbestuurder.

Filipijnen

Volgens de ITF (International Transportworkers Federation) betaalt Blumenthal de vooral uit de Filippijnen afkomstige ‘volmatrozen’ (a/b’s) ongeveer 900 dollar per maand voor een werkweek van 48 uur. Dat is fors onder het niveau van de ITF-cao, waarbij sommige reders zich hebben aangesloten.

Die schrijft 1.500 dollar per maand voor veertig uur werken én vakantiegeld voor. Maar het is ook onder het internationale minimumloon van 1.085 dollar van de International Labour Organization (ILO) voor de zeevaart, die overigens de enige sector is met een internationaal verplicht minimumloon.

Vloot van 51 schepen

De ‘Puma’ komt een lading Braziliaanse agribulk lossen, een klus van ongeveer twee werkdagen. Het schip vaart met een officiersploeg van zes Oekraïners en elf man Filippijns dekpersoneel.

Johann M. K. Blumenthal, zoals de Hamburgse rederij voluit heet, zegt op zijn uiterst summiere site ‘trots te zijn op zijn excellente staf aan de wal en op zee dat als een team met toewijding aan de toekomst werkt’. De rederij beschikt over een vloot van 51 schepen waaronder drie containerschepen en de rest bulkcarriers in verschillende tonnages.