Doel daarvan is om de schuld van het conflict in de publieke opinie bij de ander te leggen. Door vervolgens een handreiking te doen, laat een partij zien oplossingsbereid te zijn, wat de indruk versterkt dat het allemaal de schuld is van de tegenpartij. Wat dat betreft voltrekt het arbeidsconflict bij havensleper Svitzer in het Noordzeekanaalgebied zich atypisch: het bedrijf communiceert überhaupt niet, althans niet in het openbaar.

De bonden, FNV Havens en Nautilus International, spelen daar gretig op in door het bedrijf als ‘respectloos’ weg te zetten. En dat terwijl de werknemers toch alleen maar betaling vragen voor arbeid die ze al jarenlang pro deo zouden verrichten, en dan nog niet eens met terugwerkende kracht. Hoe redelijk kan een mens zijn? Vermoedelijk ligt de zaak wel wat genuanceerder, maar zolang Svitzer geen toelichting wenst te geven, valt daar helaas geen duidelijkheid over te verschaffen.

Bestuurder Asmae Hajjari van FNV Havens heeft de indruk dat er achter de schermen wel degelijk forse druk op Svitzer wordt uitgeoefend om de kwestie vlot te trekken. Dat is ook niet meer dan logisch. Stakingen zijn voor een haven altijd slecht nieuws en leiden, het zij toegegeven, bij getroffen bedrijven tot onevenredige schade.

Of die druk werkt, valt af te wachten. Het bedrijf staat, net als het moederbedrijf Maersk, bekend als harde onderhandelaar. Zo presteerde de laatste het vorig jaar om in Rotterdam, en een aantal andere Europese havens, bijna van de ene op de andere dag Kotug Smit Towage na decennialange trouwe dienst aan de kant te zetten.

Svitzer zal zich in de aanloop naar het conflict ongetwijfeld, en in overleg met ‘Kopenhagen’, hebben beraden op de te volgen strategie. Voorlopig is dat er een van confrontatie. Het bedrijf reageert niet op ultimatums, laat de stakingsacties gelaten over zich heen komen en doet er verder het zwijgen toe. De actievoerders laten zo’n kans voor open doel uiteraard niet voorbijgaan en wijzen omstandig op de onredelijke opstelling van het bedrijf.

Zo zijn we weer terug bij het zwartepietenspel. Zoveel is zeker: op dat spelbord staan de actievoerders een straatlengte voor. Af te wachten valt of dat zich vertaalt in het binnenhalen van hun eisen. Naarmate de druk op Svitzer opgevoerd wordt, komt dat moment onvermijdelijk dichterbij.

Lees ook: Ruim twintig schepen vertraagd door slepersstaking Amsterdam