Dat zegt vakbondsbestuurder Asmae Hajjari. Volgens haar hebben de ruim zestig werknemers het werk maandagavond van zes uur ‘s middags tot twee uur ‘s nachts neergelegd. Daardoor waren alleen de boten van de enige andere havensleper in de regio, Iskes Tugs, beschikbaar om de scheepvaart in de regio te begeleiden.

Grote impact

Woordvoerder Anja de Kiewit van havenbedrijf Amsterdam bevestigt dat de acties grote impact hebben op het scheepvaartverkeer van en naar het Noordzeekanaalgebied, maar ook in de Amsterdamse haven zelf.

‘In totaal hebben ruim twintig schepen vertraging opgelopen, variërend van een paar uur tot meer dan 24 uur. Dit is echt heel slecht voor de klanten van de haven en voor hun klanten. Wij maken ons daar grote zorgen over en hopen dat Svitzer dit snel met zijn mensen regelt’, zegt zij.

Stremming

De staking sloot aan op de stremming van de Noordersluis bij IJmuiden, de centrale toegangspoort van de haven. Die blijft de komende weken tussen 06.00 en 18.00 uur op werkdagen dicht voor technisch onderzoek.

Volgens Hajjari heeft de Svitzer-directie, net als bij twee eerdere werkonderbrekingen, niets van zich laten horen, wat de woede onder de werknemers verder zou voeden. Volgens haar ligt een verharding van de acties, zoals een langere tijdsduur, daardoor voor de hand.

Alle uren uitbetalen

De actievoerders eisen dat alle gewerkte uren volledig worden betaald. Ze zouden al sinds 2014 gemiddeld 8,5 uur per week onbetaald varen. Die regeling werd indertijd ingevoerd om Svitzer, onderdeel van scheepvaartreus Maersk, door een moeilijke periode heen te helpen.

Svitzer-kapitein Niels Snijder zegt dat de directie ‘alleen praatjes heeft over marktconformiteit en -omstandigheden, maar geen enkel respect toont voor het feit dat wij jarenlang heel veel uren vrije tijd hebben ingeleverd, zonder daar één cent voor terug te zien’.

Schoonmaakwoede

Bij wijze van ludieke actie hebben de stakers hun woede maandagavond omgezet in ‘schoonmaakwoede’ en zijn ze zwerfafval rondom De Buitenhuizerpont (tussen Assendelft en Spaarndam over het Noordzeekanaal) te lijf gegaan. ‘Zo laten we zien dat actievoeren geen kwestie is van lui zijn’, aldus een van de stakers.

Lees ook: