Rijkswaterstaat, eigenaar van de sluis, heeft tot de langdurige stremming besloten in verband met ‘een urgent onderzoek’ van de railbaan van het zogenoemde binnenhoofd. Dat is het landzijdige uiteinde van de enorme sluis. De railbaan draagt de meer dan vijftig meter lange, twintig meter hoge en bijna twaalfhonderd ton zware roldeur die toegang geeft tot de sluis. De vierhonderd meter lange en vijftig meter brede Noordersluis is veruit de belangrijkste toegangspoort tot het Noordzeekanaal en de daaraan gelegen havens. Het leeuwendeel van de grote schepen gaat naar Amsterdam.

Om het leed te verzachten, is het toegangsregime voor de meer dan een eeuw oude Middensluis wat versoepeld. Tijdelijk mogen er schepen doorheen van maximaal 135 meter lang, 35 meter breed en met een maximale diepgang van 7,5 meter. Er mag dan niet te veel dwarswind staan en de schepen moeten een boegschroef hebben. Ter vergelijking: voor de Noordersluis zijn de maximale scheepsmaten 350 meter lengte, 45 meter breedte en ongeveer 14 meter diepgang.

In hoeverre de langdurige stremmingen tot vertraging of het uitwijken van schepen naar andere havens leidt, is nog onduidelijk. Grote schepen kunnen hun aankomst- en vertrektijden in principe afstemmen op de periode tussen zes uur ‘s avonds en zes uur ‘s ochtends wanneer er wel geschut wordt. Het Havenbedrijf heeft extra sleepcapaciteit voor die periodes gereserveerd. In de weekenden is de sluis de hele dag beschikbaar.

Staking

Complicatie is wel dat de vakbonden FNV Havens en Nautilus deze periode hebben aangegrepen om actie te voeren tegen havensleper Svitzer, die goed is voor de helft van het havensleepwerk in de regio. Daar werd afgelopen woensdag tussen zes uur ‘s avonds en twaalf uur ‘s nachts gestaakt, waardoor zes uur lang alleen Iskes Tugs in IJmuiden beschikbaar was om de in- en uitgaande scheepvaart te assisteren.

Volgens bestuurder Asmae Hajjari van FNV Havens heeft een aantal schepen daardoor forse vertraging opgelopen en zijn er ook schepen afbesteld. Volgens haar heeft Svitzer, onderdeel van Moller-Maersk, niet gereageerd op de eis om ‘extra’ gewerkte uren uit te betalen en zijn nieuwe acties onvermijdelijk. Hoe en wanneer die plaatsvinden, wordt pas op het laatste moment bekendgemaakt.

Lees ook: Svitzer geeft ‘geen sjoege’ na staking, nieuwe acties op til