Daarmee komt de totale capaciteit van de in 2012 geopende terminal net voorbij de half miljoen kubieke meter. De dertig meter hoge tanks met een diameter van twaalf meter moeten in augustus worden afgeleverd en worden in hun geheel over water getransporteerd, hangend aan een drijvende bok.

Dat gebeurde twee jaar geleden ook met een serie van zeven tanks van 10.000 kuub. Die werden door de drijvende bok ‘Matador 3’ van Bonn & Mees van de Rotterdamse Heijplaat aan de Waalhaven naar de Botlek getransporteerd, een vaartocht van een kilometer of twaalf. Daarmee nam de capaciteit van de terminal met toe met 70.000 kubieke meter.

Tekst loopt door onder foto

Voordeel van deze zogenoemde off-site bouwmethode is dat de installatietijd op de terminal zelf tot een minimum beperkt blijft, met grote voordelen voor de veiligheid en de operationele gang van zaken op de terminal. SJR-eigenaar Robert Sloot toont zich dan ook een tevreden man: ‘Na de succesvolle samenwerking in 2017 hebben we weer het vertrouwen van HBTT gekregen om dit vervolgproject uit te voeren’.