Christopher Iwens, general manager van de Deme-dochters Nordsee Nassbagger- und Tiefbau en Dredging International, spreekt van ‘een schitterende teamprestatie’. Volgens hem is die behaald met een combinatie van ‘hightech kennis, vakmanschap en vele jaren toegewijd ondernemerschap’. Gespecialiseerde teams van Deme in Bremen zijn nu bezig met de voorbereiding van het project.

Backhoe dredgers

Dat behelst de verdieping en verbreding van de 116 kilometer lange vaarweg tussen Cuxhaven en Hamburg. Daarvoor moet ruim dertig miljoen kubieke meter specie worden weggebaggerd. De groep zet daarvoor een combinatie van sleephopperzuigers, backhoe dredgers (baggerschepen met een hydraulische graafarm) en zogenoemde sproeipontons in.

Hoe Deme Boskalis te slim af is geweest, is een raadsel. Opdrachtgever Wassertrassen- und Schifffahrtsamt (WSA) Cuxhaven meldde in december dat de Nederlandse aannemer in de voorselectie een laagste prijs van ongeveer 200 miljoen euro had neergelegd. Boskalis zat daarmee ruim onder de Deme-prijs, maar mogelijk biedt die een ruimere ‘scope’.

Rechtszaak

Boskalis liet daarop weten er vanuit te gaan dat de klus in januari definitief geboekt kon worden en al bezig te zijn met de voorbereidingen. De aannemer stapte naar de rechter in Düsseldorf toen duidelijk werd dat WSA Cuxhaven toch met een andere partij in zee wilde, maar zette die zaak uiteindelijk niet door. Volgens een woordvoerder van de Papendrechtse groep heeft ‘constructief overleg’ tot een schikking geleid. Over de inhoud daarvan is niets bekendgemaakt.