Dat meldt vakblad ShippingWatch op basis van getuigenissen van diverse rederijen, die eraan toevoegen deze problematiek ook in Antwerpen en Amsterdam te ervaren.

Rotterdam is een van de grootste bunkerhavens ter wereld. Maar de carriers zijn lang niet allemaal te spreken over de dienstverlening. Zo meldt droge-bulkrederij Norden dat de geleverde hoeveelheden niet altijd overeenkomen met de hoeveelheden die in de contracten is afgesproken.

Het bedrijf zou graag zien dat bunkerschepen brandstofmeters aan boord installeren, zodat geen onenigheid ontstaat. Klaus Stamp is het hoofd van de bunkerafdeling van Norden en wijst op maatregelen die zijn genomen in de haven van Singapore. Daar zijn dergelijke meters verplicht, waardoor twisten over hoeveelheden niet of nauwelijks meer voorkomen.

Contracten

Ook Hafnia Management meldt aan het Deense vakblad dat het bunkeren in Rotterdam niet van een leien dakje gaat. Volgens het bedrijf komen problemen met de brandstofvoorziening hier vaker voor dan in andere havens. ‘We ervaren problemen met de leveringsvoorwaarden, discussies aan boord en een slechtere dienstverlening dan in andere havens’, aldus Peter Grünewaldt, hoofd van de bunkerafdeling bij het bedrijf.

Ook Hafnia pleit voor het gebruik van meters aan boord en doet op dit gebied een voorstel aan bunkeraars. Wie dergelijke meters installeert, kan langjarige contracten tegemoet zien. De kosten van installatie zijn echter fors: 100.000 euro per apparaat.

Op het laatste moment

Wat de diverse bedrijven ook een doorn in het oog is, is dat bunkerschepen regelmatig pas op het laatste moment langskomen om de vaartuigen van brandstof te voorzien. Volgens de rederijen komen ze daardoor in een dilemma als de afgeleverde hoeveelheid niet klopt.

Ze moeten immers meteen vertrekken om op tijd aan te komen op de volgende bestemming en kunnen niet meer in overleg met de leverancier. Omdat de verschillen vaak klein zijn, kiezen rederijen er voor om toch maar te vertrekken.