Tegelijk steeg de omzet van Duisport, de beheerder van de trimodale Duisburger haven (binnenvaart, spoor, wegvervoer), 11,6% tot 279 miljoen euro. De omzetstijging was grotendeels te danken aan de overname van enkele bedrijven in de logistieke sector.

De winst voerde Duisport met 4,3% op tot 12,2 miljoen euro. Voor het lopende jaar houdt topman Erich Staake van Duisport heel wat slagen om de arm. ‘Ons staan ruwe tijden te wachten’, zei hij in een toelichting op de jaarcijfers. Staake signaleert een afkoeling van de wereldconjunctuur en wijst op de onzekerheid rondom Brexit.

China belangrijke groeifactor

De belangrijkste groeifactor voor de Duisburger haven is de handel met China, die steeds meer over het spoor wordt afgewikkeld. Volgens Staake is Duisburg als draaischijf in het spoorvervoer tussen China en Europa inmiddels goed voor 30% van alle lading. Via Duisburg rijden nu wekelijks 35 goederentreinen met herkomst uit of bestemming in China. In de Chinese Volksrepubliek wordt een tiental locaties aangedaan.

Tweederde van alle lading tussen China en Europa is Europese invoer, het overige derde deel is logischerwijs via Duisburg op het spoor gezette lading met Chinese bestemmingen. In Duisburg hebben nu al een honderdtal Chinese bedrijven een vertegenwoordiging, dus een agent of een eigen vestiging. Staake vindt wel dat de spoorverbindingen over de Nieuwe Zijderoute stipter moeten worden.

Spoor moet sneller

Dat de doorlooptijd van een trein de ene keer twintig dagen moet duren en de volgende keer vijftien dagen, is volgens hem op termijn onaanvaardbaar. Eigenlijk moet een goederentrein er straks standaard tien dagen over doen om een echte concurrent te worden van vervoer door de lucht. Voor een vlottere afwikkeling van het spoorvervoer werkt Duisport nu samen met terminals in Wit-Rusland.