Dat blijkt uit jaarcijfers die het bedrijf onlangs publiceerde. Van de 81 miljoen teu werd bijna de helft overgeslagen in thuisbasis Singapore: 36,31 miljoen. De overige 44,69 miljoen werd overgeslagen op terminals in onder andere België, Portugal, Canada, Turkije, Italië, China, India en Japan.

De omzet kwam uit op 4,09 miljard Singaporese dollar (2,66 miljard euro, tegen huidige wisselkoersen). Dat was 3% meer dan een jaar eerder, toen de teller bleef steken op 3,97 miljard. De operationele winst steeg echter niet mee en bleef stabiel op 1,698 miljard Singaporese dollar (1,11 miljard euro). De uiteindelijke nettowinst kwam uit op 789 miljoen euro.

Lage tarieven

Het management van PSA ziet een aantal factoren dat invloed had op de achterblijvende winst vorig jaar. Onder meer de handelsoorlog tussen de VS en China, de lage tarieven, hoge brandstofkosten en overcapaciteit maakten het lastig voor het bedrijf om de hogere volumes om te zetten in betere resultaten.

Voor dit jaar verwacht de bedrijfsleiding ook dat het uitdagend wordt. Onder meer vanwege de protectionistische maatregelen die in diverse landen zijn genomen. Ook de afzwakkende economie zal zijn weerslag hebben op de volumes en resultaten in 2019.