Het project wordt uitgevoerd met met 14 bedrijven. Er worden digitale oplossingen ontworpen die moeten bijdragen tot een vlottere communicatie tussen enerzijds bedrijven die in de gateways – dat zijn toegangspunten tot een netwerk – betrokken zijn bij de import- en exportprocessen en anderzijds de overheidsdiensten.

Douane

‘In de gateways is de communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten zoals de douane, het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) van groot belang voor een vlotte afhandeling van goederen’, licht de VIL toe.

‘De huidige processen werken vaak vertragend op de afhandeling van de goederenstromen en de foutenlast is relatief hoog. Dit heeft een negatieve invloed op de concurrentiepositie van de gateways. Een vlotte en kostenefficiënte doorstroming van goederen is immers cruciaal voor de dienstverlening van de gateways aan hun internationaal cliënteel.’

Noodprocedure

In veel gevallen zijn er op dit moment geen IT-systemen beschikbaar. Waar die er wel zijn, is er volgens VIL behoefte aan een goed werkende (digitale) noodprocedure die voorkomt dat, in geval van technische problemen of onderhoud aan de IT-systemen, het hele proces van aangifte en aanzuivering zware vertraging oploopt.

VIL brengt voor dit project veertien bedrijven samen om een gezamenlijke oplossing uit te werken. Ook de AAD&A (Algemene Administratie Douane & Accijnzen) van de FOD Financiën en het FAVV zullen een actieve rol opnemen in de stuurgroep van het project.

Dataplatform

Deelnemende bedrijven zijn onder meer Port of Antwerp en het digitale dataplatform NxtPort. ‘Voor NxtPort en Port of Antwerp is het ‘Digital Gateway 2 Government’ project een belangrijke kans om met alle nationale stakeholders samen te werken aan een veilige, vlotte en digitale afhandeling aan de ‘gates’. We willen technologie inzetten om hiervoor een unieke samenwerking te realiseren”, aldus Nico De Cauwer (Port of Antwerp) en Laurent Moyersoen (NxtPort).

Deelnemers: Aviapartner, Brussels Airlines, Brussels Airport Company, Crossroad Communications, Intris, Liège Airport, Luchthaven Oostende, Port of Zeebrugge, Neutraal Douaneagentschap Nelen, North Sea Port, NxtPort, Port of Antwerp, Swissport Cargo Services Belgium en WFS. Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.