Waarom is dat nodig?

Bij elke vorm van Brexit ontstaan in het shortsea- en ferryverkeer douaneformaliteiten. Een controle uitvoeren of de juiste documenten aanwezig zijn aan de grens bij de ferryterminals, dat is geen optie. Dan ontstaan flinke files. Het hoeft echter niet mis te gaan.

Hoezo niet?

Voor de afhandeling van douaneformaliteiten bestaat al een proces in de Nederlandse havens. Op de deepsea containerterminals worden regelmatig duizenden containers gelost en geladen die afkomstig zijn uit derde landen, zoals het VK straks ook is. Daar staan ook geen files. Die hebben geen fysieke douane aan de poort zitten omdat alles is geautomatiseerd via een ketenoplossing. Dat proces zijn we nu aan het vertalen voor de shortsea- en ferrymaatschappijen. Dat laatste vraagt wel een iets andere oplossing. Het gaat om trailers in plaats van containers. Er kunnen verschillende opdrachtgevers zijn, zoals de verlader, wegvervoerder of de expediteur. En het gaat hierbij ook om begeleid vervoer, waarbij een chauffeur met vrachtwagen de overtocht maakt.

Wat is er precies nodig?

Er moet gecontroleerd worden of de uitvoeraangifte is gedaan voordat een rederij of operator een lading kan meenemen. Dat betekent dat partijen afhankelijk zijn van elkaar, want een terminal moet over die informatie beschikken. Als iedereen die informatie met elkaar elektronisch deelt, kun je dus de douaneformaliteiten digitaal afhandelen. Daarna kan de terminal het elektronisch melden aan de douane. Als die een controle wil uitvoeren, wordt de lading apart gezet. Anders gaat hij het schip op. Dat geldt ook bij import. Controles van de lading worden doorgaans niet aan de grens gedaan, maar bij de verlader in de loods of fabriek.

Dus straks gaat het net zo snel als bij de deepsea containerterminals?

Ja, als iedereen in de keten zijn deel oppakt, kan het net zo snel gaan als bij de deepsea containerterminals. Maar dan moeten alle terminals, rederijen én het achterland zich bij ons aangesloten hebben. Transporteurs moeten immers kunnen zien of zij de terminal op mogen. Wij, de ferry’s en de shortseaterminals doen er alles aan om op tijd klaar te zijn en daar hebben we vertrouwen in. Maar je hebt nog duizenden vervoerders, expediteurs en verladers die informatie naar ons toe moeten sturen. Daar ligt de grootste uitdaging, het gaat om partijen die nog nooit zaken met de douane hebben gedaan.

Is daar te weinig aandacht voor?

Je hoort vaak dat de Douane iedereen oproept om een Eori-nummer aan te vragen. Maar daarmee ben je er nog niet. Dat is pas stap 1. Je moet ook met elkaar afspreken wie de invoer- of uitvoeraangifte gaat doen. Is dat de douaneagent, de verlader of de vervoerder? Want iemand moet het doen. Dat document moet vervolgens van tevoren naar ons toekomen, want daar baseren andere partijen hun formaliteiten weer op. Die voormelding is verplicht en daarvoor moet je je abonneren bij ons. Vervolgens moet de vervoerder van tevoren controleren of alles in orde is, anders wordt de chauffeur weggestuurd. Dat zal in de eerste weken zeker gebeuren.

Kunnen ze zich niet op dat moment ter plaatse registreren?

Nee, er dient echt een aanvraag te worden gedaan. Wij moeten immers hun identiteit en bedrijfsgegevens controleren. Dat kan niet terwijl de chauffeur staat te wachten, want dat veroorzaakt opstoppingen en files. Dat moet je van tevoren regelen. Registreren kost eenmalig 249 euro. Het gebruik van de meeste diensten die nodig zijn voor Brexit, is daarna gratis voor partijen in het achterland. Uitzondering hierop is het melden van de importdocumenten, waar een klein abonnement en prijs per zending wordt belast.

Pakt de sector dit nu al goed op?

We merken dat veel partijen interesse tonen, maar tegelijkertijd in de afwachtende houding zitten. Veel partijen zijn al bij ons aangesloten, bijvoorbeeld omdat ze al gebruik maken van deepseaterminals. De laatste tijd hebben honderd nieuwe partijen zich bij ons aangesloten, maar daar moeten er echt nog wel wat bij komen, vooral kleine vervoerders. Dat is een zorgpunt, die partijen moeten echt nog wel wakker worden. Want de terminals zijn niet ingericht op douaneprocessen met een enorm voorterrein waar de chauffeur nog dingen kan regelen.

Wat doet Portbase om dat aantal te verhogen?

Via getreadyforbrexit.eu kunnen bedrijven zien hoe ze zich moeten voorbereiden.

Heeft u te maken met de Brexit? Kom dan ook naar de Sessie Brexit op 27 februari 2019 in Venlo en leer alles over de verschillende scenario’s.