Deze fusie moet onder meer voor minder vertraging zorgen bij de overslag in de Rotterdamse haven. De samenwerking betekent in de praktijk dat de schepen binnen NWCC bij de aangesloten binnenvaartterminals minimaal 150 tot 200 containers combineren voor één terminal in Rotterdam (RWG, APMT, ECT Delta, ECT Euromax). Daarbij zullen in het begin zeven binnenvaartschepen zeventien afvaarten per week verzorgen. Het gaat daarbij om een maximaal volume van zo’n vijfduizend containers, aldus de initiatiefnemers..

Noodzakelijk

Jaarlijks worden op de route Amsterdam – Utrecht – Rotterdam ruim 250.000 containers vervoerd, stellen de drie partijen. ‘Samenwerken in corridors is absoluut noodzakelijk’, aldus directeur Etienne Morrien van CTU. Volgens financieel directeur Rens Rohde van TMA Holding, uitbater van de ACT-terminal in de Amsterdamse haven, betekent de samenwerking ‘lagere demurrage- en detentiekosten voor onze klanten’.

De Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam zijn blij met het initiatief. ‘We ondersteunen dit soort projecten waarbij het belang van de sector voorop staat’, aldus Rob Smit, manager Achterland van Haven Amsterdam.