Alle categorieën, met uitzondering van het conventionele stukgoed, lieten een lichte achteruitgang zien. Het containervervoer nam met 1% af tot 89,4 miljoen ton; het conventionele stukgoed noteerde een plus van 6% en kwam uit op anderhalf miljoen ton. De overslag van massagoed, droog en nat samen, liet een daling zien van iets meer dan 1% en kwam uit op 44,2 miljoen ton.

Spoor groeit

Topman Jens Meier van Hafen Hamburg maakte deze cijfers maandagochtend bekend. Hij benadrukte vooral dat de Duitse haven zijn positie als spoorhaven het afgelopen jaar heeft versterkt. De aan- en afvoer over de rails groeide bijna 3% tot 46,8 miljoen ton en met een kleine 5% tot 2,4 miljoen teu. Hij zei dat Hamburgse havengemeenschap trots mag zijn op deze prestatie.

Het containervervoer zal dit jaar echter naar alle waarschijnlijkheid een forse groei laten zien. Hamburg is er met ingang van begin dit jaar in geslaagd een pakket van jaarlijks ongeveer een half miljoen teu los te weken van aartsrivaal Bremerhaven. Daarbij gaat het om wekelijkse afvaarten van de transatlantische diensten van THE Alliance.

Verdieping Elbe

De haven heeft verder zijn hoop gericht op de verdieping van de vaargeul in de Elbe, waarvoor de voorbereidingen al van start zijn gegaan. De Hamburgse minister voor Transport en Economie Michael Westhagemann, die bij de presentatie van de cijfers aanwezig was, vertelde dat hij op 9 maart in het vliegtuig richting Azië stapt. Doel van die reis is om de Aziatische klanten te overtuigen van de voordelen van de betere toegankelijkheid van de Duitse haven.