In Antwerpen is enkel de Boudewijnsluis voor binnenvaart en de Berendrechtsluis, voor zeevaart tot 180 meter open. Dat meldt Port of Antwerp in een update over de huidige situatie. ‘De verwachting is dat het aantal wachtende schepen verder zal stijgen in de loop van de middag. Alle partijen doen hun uiterste best om deze schepen zo snel mogelijk te helpen’, zegt woordvoerder Annelies Nauwelaerts van Port of Antwerp.

Over de gevolgen voor de haven en het achterland kan Nauwelaerts nog geen uitspraken doen. ‘Dat zal de komende dagen uitwijzen. We weten echter dat de impact groot zal zijn, niet alleen voor de havens, maar ook voor de verdere industrie.’

Gesloten terminals

Belgische vakbonden riepen onlangs 13 februari uit tot nationale stakingsdag. Dit als protest tegen uitblijvende loonsverhogingen. Werkgevers weigeren om lonen flink te verhogen. Veel werknemers en ook de bonden ergeren zich aan het feit dat salarissen nauwelijks kunnen worden verhoogd, terwijl sprake is van hoogconjunctuur. Door een massastaking willen ze aan politiek en werkgevers duidelijk maken dat het menens is.

Verschillende terminals in Antwerpen kozen er voor om preventief de deuren te sluiten. Zo is er geen activiteit bij MSC-PSA European Terminal (MPET) en Antwerp Gateway Terminal (DP World) aan het Deurganckdok en bij de PSA Terminal aan de Berendrecht- en Zandvlietsluizen. Gisteren meldde de vakbonden al dat de stakingsbereidheid in Antwerpen groot zou zijn. Ook zouden er mensen klaar staan om werkwillenden te belemmeren aan de slag te gaan.

Chemie

In de Antwerpse haven is een groot chemisch cluster, met onder meer Bayer, Basf en Ineos. Ook in dit cluster heeft de staking veel impact, zegt de vakbond tegen Gazet van Antwerpen. Alleen het veiligheidspersoneel is aan de slag. Overige activiteiten zijn zeer beperkt. De vakbond meldt dat diverse bedrijven hebben geprobeerd om werknemers toch te verleiden aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met extra vergoedingen. Dit tot irritatie van de werknemersvertegenwoordigers.

Schade

Havenschepen Annick De Ridder van gemeente Antwerpen laat weten de impact op de haven te betreuren. ‘Wanneer er bezorgdheden zijn bij de sociale partners, roepen we op om met elkaar in dialoog te gaan, eerder dan naar het stakingswapen te grijpen. We betreuren deze actie dan ook. Hierdoor wordt de grootste economische motor van het land getroffen.’

‘Een stakingsactie in de haven heeft immers een enorme impact. Op de havenactiviteiten, maar ook op de toeleveringsketen van de logistieke en de industriële activiteiten in het achterland. De financiële impact van een nationale actiedag op de haven loopt dan ook in de miljoenen euro’s.’

Ook premier Charles Michel is niet gelukkig met de nationale staking, schrijft het Antwerpse dagblad. Hij roept beide partijen op om na woensdag het overleg over loonafspraken te hervatten, omdat volgens hem een grootschalige werkonderbreking niets oplost.

Zeebrugge

In Zeebrugge was vooral al aangekondigd dat alle activiteiten stil zouden liggen. De actiebereidheid in de West-Vlaamse haven is namelijk bijzonder groot. Schepen kunnen woensdag in Zeebrugge wel aanmeren, maar er vindt geen vrachtafhandeling plaats.

Brussels Airport

De staking heeft niet alleen gevolgen voor de haven- en maritieme sector. Ook de luchtvrachtbranche merkt het. Brussels Airport heeft besloten alle vluchten te schrappen. Dan gaat het zowel om vracht- als passagiersvluchten. Dat meldt de luchthaven op de eigen website. Ook op andere vliegvelden en havens in België is er hinder door de acties. Zo is er geen vliegverkeer op de luchthaven van Oostende.